måndag 18 april 2016

Lattomeriajo 2016 - jagad i 122 kilometer


Sitter nu i vad som nästan kan kallas mitt tredje hem, nämligen Arlanda. Reser hem idag igen till Falun så inte blivit någon träning alls efter gårdagens tömning.


Igår var ju som sagt premiären ute för 2016. 130 kilometer platt cykling runt åkrar i regn och runt fem grader varmt väder. Skoj! Det tyckte jag åtminstone, fanns många som inte gillade läget vilket garanterat försämrade deras prestations möjligheter!

Första starten med nya laget och på palavern innan start bestämde vi oss för att köra aktivt, visa att all hype som varit runt om oss i Finland under vårvintern inte varit obefogad. Varje attack skulle ha minst en GIF-Chebici cyklist med. 
I februari skrev jag ju att första attacken i den finska elitklungan skulle vara signerad av mig, missade den målsättningen men gav mer än gärna första attacken åt Rasmus som stack direkt masterstarten var avklarad. Timo kontrade, Jarkko kontrade men ingen fick utrymme. Tre kilometer efter den fria farten börjat så satte jag fart och fick lucka direkt. Med mig fick jag finska mästaren Pökälä (TWL) och Kantola (IK). En bra trio med de två starkaste lagen representerade. Vi körde på riktigt hårt och efter första 25 kilometers varvet så var luckan till klungan uppe mot två minuter. Första utbrytningen i finsk cykling 2016, [check]

Samarbetet fortsatte bra, mina ben fungerade bra och jag var i princip säker på att den här utbrytningen håller till mål bara inte Pökälä försöker börja attackera för att gå solo. Efter halva fjärde varvet av fem så hände det som var givet att det skulle hända. En grupp om sju cyklsiter hade brutit sig ut från klungan och jagade oss. Pökälä fick order om att inte dra mer på grund av att han hade fler lagkamrater i gruppen bakom. Jag hade Taneli i gruppen bakom så vi kom överens om att båda två fortsätter med dragjobbet då vi hade liknande situationer. Dock var det märkbart att farten sjönk och samarbetet var inte alls lika givande mer. Ett varv senare var vi ikapp körda och nu var tätgruppen tio man stor, förutom Taneli anslöt även Tiainen och Kaislavuo (TWL), Simola (TuUL), Relaton (Finnfalz), Toppari (Jurva)och Bäckman (KPH).

Jag var trött, och de som kommit ikapp oss var betydligt fräschare. Trots det fanns det sådana i gruppen som kom ikapp som hade mage att klaga då jag inte ville delta i dragjobbet. Anser mig ha rätt till åtminstone en liten matpaus men nej inte enligt vissa... Lät dem inte påverka mig utan tog min vilo och matpaus.
Strax efter, fortfarande trött attackerat Tiainen och får med sig Simola. Hade inte benen för att gå med fast jag visste att vinsten försvann i den där attacken. Bytte strategi till att försöka hjälpa Taneli till ett så bra spurt läge som möjligt. Försökte med någon lite farthöjning för att få lucka och tvinga de andra att jaga mig medan Taneli skulle få gå med på hjul. Fick aldrig lucka, men tror att jag lyckades trötta ut dem lite åtminstone, för jag blev om möjligt ännu tröttare!

När spurten om tredje platsen väl kom var Taneli och jag trötta så vi klarade inte av att göra oss själva rättvisa utan rullade in på sjunde respektive åttonde plats.Helt klart godkänt!

Första tävlingen avklarad och jag är mer än nöjd! Kroppen var ringrostig men fick ändå ur mig rekordmycket! Att köra i utbrytningen så som vi gjorde torde ha lyft på ett och annat ögonbryn. Allt som allt så var det en perfekt start på säsongen, bara att se till att ta nästa steg nu! Skall analysera lite Effektdata till innan ni får läsa vad det krävs för att köra i utbrytningen heldag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...