lördag 23 april 2016

Kinnekulle Cyclassics - tung dag runt kullen, premiär upplaga av dagens Sandwich

Om jag var nöjd med förra helgens Lattomeriajo så är jag långt ifrån det nu idag efter Kinnekulle Cyclassics. Var dålig, blev trött och fick kämpa rejält. Här följer dagens RR från den största jojon i elitklungan idag.

Skillnaden mellan svensk landsvägscykel och finsk landsvägscykel på elit nivå är att i Finland finns tre lag som kan bomba på, i Sverige bombar alla på tills alla är nöjda/trötta. Med andra ord så avlöste attackerna varandra idag och jag var allt annat än van med on/off attack cykling, benen pallade det inte bara idag.
Var med och attackerade och lekte första varvet, kändes inte hundra men gick. Vid första varvning, efter 60 km, så punkterar jag och är säker på att min tävling är över. Stiger av cykeln och skall börja röra mig mot bilen då Göteborgs CT:s service bil frågar om jag vill ha ett hjul. Tydligen hade Boddan slängt sina reserv hjul dit, så jag fick hans bakhjul! Kanon! Knappa 30 min återkörning med bilpace och karavan surfing senare var jag tillbaka i klungan. Dock helt tom på energi.
Resten av loppet var bara att överleva. Inga hjältedåd, bara att komma till mål tillsammans med klungan. Var inte alltför lätt efter som kantvinds attackåkningen snurrade på direkt möjligheten gavs. Klarade målsättningen och kom i mål på samma som klungan, någon minut efter en utbrytargrupp som hade stuckit iväg då jag jagade klungan efter punkteringen.
Missnöjd med dagen är jag, dock nöjd att jag fick cykla i mål och inte behövde avbryta. Nya tag imorgon med Kinnekulleloppet. Siktar på 100 kilometer innan jag stiger till sidan för att ladda för nästa helg. Inget ar dock oreviderbart.


Schleten Pettsson ikväll
Kommer från och med nu gör en egen reflektion av min tävlingsinsats i mina racereports. Reflektionen gör enligt Sandwich principen som är ett av de bättre sätten att förmedla feedback åt andra. Mallen jag kommer att använda är en bra sak, tre saker jag behöver förbättra och till sist två bra saker igen.

Sandwich från Kinnekulle Cyclassics:

  • Bra: Jag kom i mål, fick nästan 180 tävlingskilometer till träningsdagboken.
  • Att förbättra: ON/OFF cyklingen. Positionering i klungan/undvika att åka jojo. Måste äta och dricka mer!
  • Bra: på varv tre lyckades jag hoppa över en rondell samt upp och ner för trottoaren vid trånga situationer (aldrig vågat det tidigare), Kände mig avslappnad på cykeln i klungan.

Kinnekulle Camping levererar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...