tisdag 17 januari 2012

2011 -part 2

Här kommer nu den Part 2 som slirat efter någon vecka.

Juli
Var månaden när allt kändes bra och mycket också gick rätt. Hann med många fina hårda pass i fint väder. Lyckades även förstöra växelöra nr.2 på Canyonen. Den här gången kan jag säga att jag och de andra i klungan hade tur i oturen. Jag låg längst framme i klunga och drog nerför en backe med en hastighet på ca 45 km/h. Plötsligt small det till och bakhjulet låste sig. Mindre roligt när sådant händer vid höga hastigheter, inga kött skador utan bara min cykel som tog stryk. Tur i oturen kan man säga, fanns alla ingredienser för att hela klungan skulle ha fått uppsöka sjukhuset. Tackvare den här händelsen så fick jag enligt mig sommarens viktigaste träningsvecka.
Då jag väntade på nya delar till den då opopulära landsvägscykeln så skruvade jag fast TT-pinnarna på mtbn och körde de gemensamma landsvägs rundorna med den istället. Tackvare att mtbn rullar tyngre än lvgn så blev det fin träning. Fick en otrolig boost när jag var tillbaka på lvgn. Även sommaren 2012 kommer jag att köra en liknande vecka.
Körde även min första tävling under juli, Botnia loppet. Eftersom jag inte kört det tidigare så var jag tvungen att starta i den andra klungan. Hamnade att ta alldeles för mycket vind då de andra inte hade lust att hålla upp farten. Tills sist kom jag med i en mindre klunga som slet sig lös från de andra. Vi kom ikapp en del av första klungan men väl där var det då slut med samarbetet för vår oktett från 2.a klungan. Vann till sist klungspurten vilket gav mig den snabbaste tiden bland oss från den andra starten. Sammanlagt blev det en blygsam 66. plats. Nya tag det här året då jag får starta med första starten. Körde bara ett torsdags tempo, 10.13 blev tiden. Inget att skriva hem om. Juli månad bjöd även på årets höjdpunkt inom proffscyklingen, Tour de France. Alltid täta etapper och i år var det jämnare än någonsin.
1570km cyklades under juli.

Augusti
Om juli var en bra månad så var Augusti bäst! Hann med att sänka TT-tiden till 10.01, förargligt nära sub10. Körde även min andra tävling, Nykarleby loppet. I loppet blir deltagarna lottade in i olika startgrupper, fick starta i en bra grupp. Hade taktiken klar från början, Ralf Sundstedts rygg är min. Ralf Spräckte gruppen tidigt precis som vi andra hade gissat han skulle göra, jag lyckades hänga med. På två jobbade vi oss igenom det 73km långa loppet. Vi kom in på tredje och fjärde plats, bara Lars Losvik och Stig-Erik Vikars slog oss.
Årets absoluta höjdpunkt var Rad Am Ring, ett 150km långt cykellopp på den legendariska F1 banan Nurburgring Nordschleife. Jag och pappa reste till Tyskland med Ryanair och viste inte riktigt vad som väntade oss. Vi hade samma utväxling som här hemma i plattlandet, visade säg inte vara precis smart. Det 25km långa varvet så bestod av först 9km utförslöpa, sedan 5km uppförsbacke, följt av 7km bergochdalbane väg och till sist en 4km lång nästan slät raka. Första 9km tog 9min att avklara! De följande 5km tog betydligt längre. Under de värsta delarna var lutningen 17%! snittlutningen låg på 10%, mindre roligt med plattutväxlingen. Klarade inte av att cykla upp för backen alla 6 gånger utan fick under 3 varv gå vissa delar. Ända stället på hela varvet som man kunde köra i grupp var på den avslutande rakan resten så jobbade man på i sitt eget tempo. Resan var en OTROLIG upplevelse, skulle gärna skriva mer men är ingen vits då jag inte klarar av att förmedla känslan som man upplevde. Bara inte mina kemi studier skulle börja vid samma tidpunkt som årets upplaga så skulle jag åka dit ner igen!
Cyklade 1174km under augusti.

September
Under september så tog farten slut i mina ben, var nästan som att den skulle ha stannat i Tyskland. Körde två lopp, Nedervetil loppet och Sju sjöars mtb. Båda med vetskapen att mina ben inte klarar av de höga farterna som krävs vid tävling. Nedervetil loppet gav en top10 placering och mtb loppet gav en fjärde plats. Fina avslutningar på säsongen. Började grundträningen inför 2012 direkt efter loppen.
Cyklade 1113km under september. Invigde även ishalls säsongen.
Köpte även en ny landsvägs cykel som kommer att fungera som tävlingscykel under 2012.

Oktober
Var månaden jag började vara vikarie på heltid. Tränade väldigt mycket, mest cykel men även lite gym och is. Allt som hette träning var roligt. 31.10 cyklades sista landsvägs länken innan lvgn for på vinterförvar.
Cyklade 1898 km, kilometer rikaste månaden under 2011.

November & December
Fortsatte med grundträningen,. Det mest intressanta som hände var kanske att jag började blogga. Skapade även ett twitterkonto, Pettsson16 är signaturen jag skriver under.

Bilderna har jag inte lyckats ordna ännu heller :/ Skall ha fixat bilderna från Tyskland ikväll så att jag får fixa ihop bildkavalkaden. Bjuder istället på årets bästa remix enligt mig, NJUT!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...