tisdag 1 maj 2012

Mallis dag 3

8.4
Redan dagen innan hade jag fått reda på om att SFI gruppens planer inför den här dagen var att cykla i bergen. Snällt och förhoppningsfullt rullade jag till klockan 10 till deras hotell. Efter en liten stunds rullande i mot bergen visad Lars åt mig vart vi skulle, hjälp tänkte jag. Efter en liten stund kom vi fram till den här skylten:
Vid skylten hördes "Vapaa Vauhti" o plötsligt fanns det ingen klunga kvar utan bara ensamma cyklister. Backen gick riktigt bra, kunde hålla jämna steg med flera som jag rent teoretiskt inte skall kunna tävla mot i backar. Plötsligt så hade mitt "hjälp" ändrats till ett "de här e ju ganska roligt"! Väl uppe på toppen väntade vi in allihopa och så fortsatte vi ner på andra sidan berget. Jämfört med gårdagens utförsåkning på Cura backen med ett löst styrlager så var det ett paradis att köra nedför den här dagen.     

 
Därifrån kom vi




Efter att vi avklarat Soller passet så kom vi till staden Soller var vi stannade och fick nya instruktioner av tränaren Patrik Hänninen. Nu skulle vi cykla upp för nästa backe tills vi kom till en tunnel, då skulle vi bara svänga om och komma ner samma väg. Denna stigning går under namnet Tunel de Monnáber, är nästan 14km lång och tar en upp till nästan 900 meters höjd över havet, kollade inte själv men ryktet säger att det var 11 grader där upp vid tunneln. Tror bestämt att man även kallar stigningen för Puig Major, det är namnet på berget man bestiger, fast man åker inte ända upp till toppen som är militäriserat område.
Backens fakta
Efter att jag hade lidit igenom 50 långa minuter så fick jag äntligen börja utförsåkningen. Tråkigt när bilar ska komma i vägen för en :) 20 minuter tog samma serpentinväg ner. Väl nere väntade vi återigen in alla och sedan stack vi till byns bensin station för att dricka den dagliga Colan.

Efter att ha avnjutit en Cola och en Powerade så började vi söka oss hemåt över Soller passet. Nu började mina ben ta slut, höll på att krokna helt när jag slet mig uppför stigningen. Som tur var väntade den roliga utförslöpan på andra sida.


Allt som allt en super rolig dag i bergen som tyvärr avslutades med världens kramp i högerbenet. Vaden, baklåret OCH framsida lår kramppade samtidigt!
Siffror:

  • 129,63 kilometer
  • 300 minuter
  • 1987 höjdmeter
Dagens rutt
Och höjd profilen som inte stämmer till 100%
Där var dag 3 på Mallorca. Imorgon under tåg resan ska jag skriva ner resten av dagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...