onsdag 2 maj 2012

Mallis dag 4, 5 & 6

9.4
Kände mig förvånandsvärt fräsch efter gårdagens första kontakt med bergen. Körde tillsammans med än en gång tillsammans med SFI gruppen, denna gång blev det ett riktigt distans pass på den såkallade platten. Fin fina 179 kilometer fick vi ihop, vilket blev den längsta sträckan som jag någonsin cyklat. Vi stannade efter ungefär halva rundan i trevliga Petra som fungerar som något slags fika-mekka för cyklister. Där avnjöts Cola, äppelkaka och appelsiner, där spjälkade vi också upp gruppen. Halva gruppen körde tillbaka till hotellet den kortaste vägen medan vi fortsatte ännu 3 timmar. Efter ännu en timmes cykling så stannade vi i vackra staden Porto Cristo för att fylla på dricka flaskorna så att vi skulle orka hela vägen hem. Till sist under rundan så kom någon på att nu kör vi lagtempo hem de sista 40 kilometrarna. Deltog till först i den belgiska klungan men efter ca 25km så bestämde jag mig för att söka mig till baksätet för att bara hänga på, hade ju ändå 12 cykel dagar kvar efter denna dag.
Petra i ett appelsinskal!

Numbers:

  • 178.88 kilometer
  • 300 minuter
  • 1275 höjdmeter
Kartan


Slät mark???
10.4
Vaknade till ett väldigt grått Mallorca denna dag. Men styde såklart cykeln mot SFI hotellet ännu en gång. Det var deras sista ordentliga cykel dag innan deras 2 veckors läger skulle vara över. Precis när vi började cykla så började de regna, under hela rundan fortsatte det att regna men som tur var så var det varmt.
I övrig så gick denna runda i punkteringarnas tecken. Jag själv hade haft pys punka under natten, en av SFI:arna hade också samma. 2 punkteringar alltså redan före vi startat och inte han vi speciellt långt innan nästa punktering kom, ca 30km gissar jag. När vi väl fortsatte så hann vi bara cykla runt 500 meter innan vi fick byta nästa slang! Nu efter dessa 4 punkteringar så fick vi cykla 50 kilometer utan punktering, men under den sista kilometer slog punkteringarna till på nytt med 2 st sammtidigt. Dagens saldo blev med andra ord: 6 punkteringar på dryga 80 kilometer! Sällan skådad otur!
Måste rikta ett stort tack till SFI gruppen för de härliga och utmanande rundorna och för att jag överhuvudtaget fick vara med fast jag inte hör till den såkallade Sjutusan gruppen. Nästa år så kommer jag med säkerhet att försöka placera in mitt Mallorca läger så att det går hand i hand med SFI gruppens läger.
Matematiken från dagen, ca värden då jag missade mig med Garmin i början. Således inget konstverk heller.

  • 83 kilometer
  • 173 minuter
  • 503 höjdmeter


11.4
Hade den här dagen 2 alternativ, 1) köra ca 90min med SFI för att sedan fortsätta själv. 2) Att cykla med de klubb kamrater som hade anlänt till ön under före gående kväll. Valde #2, så tillsammans med 7 andra så stack vi iväg längs små vägar till Cura stigningen. Till skillnad från första gången som jag besteg backen så tog vi nu baksidan av stigningen. Jämfört med den normala stigningen så är denna väg BETYDLIGT tuffare, de sista 2,5 kilometrarna så är samma väg oberoende av vilken sida du börjar på men de första kilometrarna den tuffare sidan har en snitt lutning på mer än 9% medan den normala sidan ligger på ca 6%. Efter Cura så styrde vi mot Porreres var vi tog en dagens första fika paus. Solen gassade på riktigt ordentligt när vi satt där på stadens torg, de var nästan för varmt för min smak.
 Från Porreres så cyklade vi vidare mot Fellantix var Sant Salvador stigningen finns. Den är lite tuffare än Cura stigningen då den är både brantare och längre, dock betydligt lättare än de riktiga bergen. Väl uppe fick vi beundra en super fin utsikt över de syd-östra delarna av ön.
Den obligatoriska skylten med Moozes

Fick till värsta jag-är-super-nöjd minen :)
Från den backen så styrde vi sedan mot Petra för att avnjuta dagens andra Cola. Apelsinerna som man bjuds på där är nog bland de godaste som jag ätit! Efter att ha proppat oss fulla med appelsiner så började vi rulla hemåt på vägar av varierande kvalitet, bland annat en soptipp försökte vi cykla över :) Hem kom vi och en massa kilometer fick vi ihop även denna dag, var inget svårt beslut att ta en vilodag nästa dag.
Stats and stripes:

  • 165,92 kilometer
  • 399 minuter
  • 1560 höjdmeter


Dagens Gramin höjd kurva som inte är 100% rätt, andra backen skall vara högre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...