lördag 5 maj 2012

Pori 2

Första tävlingsdagen i mitt cykelliv avklarad. Och vilken dag det blev! Dagen inleddes med promenad i ett regnigt Björneborgs centrum. därefter avnöjts en ordentlig frukost innan vid stack iväg mot tävlingsplatsen i Ulvila. När vi kom fram dit regnad det inte. Gissningsvis så hann vi vara max 10 minuter vid grusplanen vid tävlingscentrat innan himlen öppnade sig på riktigt. Regnet höll i 3-4 timmar. Prologen som inledde dagen blev å såklart en otroligt våt och kall historia. Uppvärmning i regn, prolog i regn och nedrullning i regn. Regnet hade jag absolut inget emot, men när det är 5-6 grader varmt så blir det lite kyligt med vätan. Prologen var 1,7 kilometer lång med en avslutande backe, taktiken var enkel: börja hårt, avsluta hårdare. Taktiken lyckades perfekt bortsett från att jag gick med fel växel i slutet av backen vilket uppskattningsvis kostade mig runt 1-2 sekunder. Fast växel missen i slutet blev det en SEGER i prologen!!!! Vem hade trott det? Inte jag åtminstone, speciellt inte med den tid (2,24,00 min,sek) som jag hade. Nöjd och belåten med blodsmak i munnen rullade jag snabbt till tävlingskansliet för en dusch, först efter duschen fick jag reda på att min tid räkte ända fram och till och med med 5 sekunders marginal. De andra NCK åkarna i min klass var Martin och Lars. De slutade 8 respektive 9 på prologen, vilket även det var super insatser. Senare på dagen var det dags för en linjelopp på 61 kilometer bestående av masterstart på ca 2 kilometer följt av 4 varv på en 14.5 km bana. Tillsammans med Lars och Martin lyckades vi kontrollera loppet perfekt, inga farligare utbrytningar slapp loss och klungan var under största delen av loppet samlad. Endast under sista varvet så slapp en enstaka utbrytare loss. När han var inhämtad och allt började närma sig slutet så fick jag PERFKET hjälp av Martin och Lars. Martin Hjälpte fram mig till en perfekt position under de sista 5 kilometrarna efter att jag missat lite i en sväng. Lars körde i princip bland de 3 första under hela sista varvets gång och jagade sakat men säkert in utbrytaren och sedan i slutet så drog han upp spurten. Jag hade innan loppet bett om att om möjligt få vara på 2-3 rulle inför målbacken. Tack vare Martin och Lars kom jag rätt in i målbacken och sedan kunde jag skarva i på Lars spurt så att jag kom först över mållinjen! Perfekt laginsats av Canyon tåget! Tack Martin och Lars! 2 segrar på 2 lopp under den första tävlingsdagen! Kan man kräva mer? Nu inför morgondagens avslutade etap så har jag en total ledning, tack vare bonussekund system, på 13 sekunder. Bara att försöka hålla klungan intakt imorgon då. Just keep it simple!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...