måndag 11 juli 2016

RR Terva-Etapit - en helg på prispallen i norr

Hemkommen från det alltid lika trevliga etapploppet Terva-Etapit i och runt Uleåborg. Precis som vanligt så ställde arrangörs föreningen upp med en helmassa cyklister och kunde i princip styra och ställa som de ville tack vare att de hade över en tredje del (17/48) av cyklisterna i klungan!

Lördagens tempo skulle vara en fingervisning om hur slutresultatet skulle se ut och en bra prestation var ett krav. Kom fyra 5.9 sekunder efter lagets Rasmus som vann. Tyvärr var vår värsta konkurent, spurtsnabbe Juha Kangaskokko bara 0.3 sekunder efter Rasmus. Jag var inte nöjd med min prestation på tempot men i och med att Rasmus vann så hade vi flera kort att spela med inför linjeloppet på eftermiddagen.

På linjeloppet så gick vi ut för att köra benen av oss själva samt av Kangaskokko. Jag, Timo och Arttu attackerade flitigt och vi slet ut OTC cyklisterna så att Kangaskokko till sist var nära att vika ner sig. Tyvärr så fick vi inte utdelning för vårt hårda jobb utan allt skulle avgöras i en klungspurt var Kangaskokko vann före mig och Arttu som trea.
Vi gjorde det som vi skulle göra och lyckades med allt förutom att ta hem vinsten, gissar att en eller två attacker till hade räckt för att gå hem solo. Tyvärr hade jag planenligt attackerat sönder mina ben så jag var inte mannen för uppgiften på slutet.

Inför söndagens avslutande GP så var ställningen följande: Kangaskokko hade gått upp i ledning tack vare bonussekunder i spurten och ledde nu med 9.6 sekunder över mig på andra plats och 9.7 sekunder före Rasmus.
Planen på GP:t var att laget skulle hjälpa mig att via spurtsekunder ta första platsen. Vi visste att Kangaskokko skulle markera ut mig så att försöka skapa en utbrytning utan honom skulle inte gå, så alla ägg i spurtkorgen. Första spurtpriset vann jag, före Kangaskokko, Skillnaden ner till 7.6 sekunder. Andra spurten blev omvänd och vi var tillbaka på 9.6 sekunder. Satsade precis allt till tredje och sista spurtpriset för att ge mig chansen att vinna och lyckades igen. skillnaden tillbaka på 7.6 sekunder i och med att Kangaskokko igen var tvåa.
Inför sista spurten fanns inget annat än vinst samtidigt som Kangaskokko inte fick bli bättre än trea. Vi hade korta snabba taktikpalavrar och spikade planen. Tyvärr så blev det inte bättre än att Kangaskokko slog mig med 10 cm i sista spurten och kunde därmed dryga ut sin segermarginal i totalen till 11.6 sekunder. Surt, men vi var och utmanade honom och stora OTC rejält med vårt lilla lag. Rasmus häll kvar sig på sin tredjeplats så två pallplatser i totalen fick vi med oss hem.

Markerar OTC attacker på GP:t skuggad av Kangaskokko (foto:Jarno Siurua)
Slagen med 10 cm, bara jag växlat till upp en gång till... (foto: J. Siurua)
Nu skall jag träna hemma i knappa två veckor innan jag nålar fast nästa nummerlapp! Höstformen skall byggas och bygget startar genom ett träningsläger på hemmaplan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...