måndag 25 juli 2016

RR Maxima GP Lauri Aus - Finalis jalga ei tööta

Då var jag efter en lång resa hemma igen. Kom hem i natt runt kl 3.00 så är väl inte den mest sprättige och pigge idag. Men är ju frivilligt att tävla så skall väl inte klaga.

Själv tävlingen igår var en rolig upplevelse! Banan var snabb och intressant med en längre backe och en kort brant backe med tillhörande nedförsbackar mellan varje varv. Varvet mätte 6 kilometer och vi skulle totalt cykla 21 varv. Runt 100 cyklister stod på startlinjen och vi var fem cyklister i GIF-Chebici som kom till start. Planen var väl att hitta fram till en utbrytning men farten de första varven var så rejält hög att jag inte såg någon vits att ens försöka då inte ens Gert Jöeer från worldtour laget Cofidis lyckades spräcka fältet uppför!

Till sist efter några försök såsatt jag i en utbrytning var samarbetet var allt annat än bra, där fanns också finske mästaren Jesse Kaislsvuo. Tillsammans bestämde vi efter några varv att skapa en mindre bättre fungerande grupp än den ca 10 cyklister stora gruppen vi satt i. Gick väl inte bättre än att ingen klarade att gå med oss.

En stund senare kom en stor grupp ikapp oss, ingen aning om det var huvud klungan eller bara en grupp. Trots att jag varit i utbrytning 40-50 kilometer så fortsatte jag vara framme i täten och leka i den nya gruppen och inte länge så sprack gruppen av på nytt. Nya utbrytningsgruppen var knappa 20 cyklister stor och den visade sig skulle vara den vinnande. Samarbetet var inte bra utan attackerna haglade mest hela tiden och som ensam från mitt lag så försökte jag gå med eller vara med och skapa mycket. Hoppades slippa loss i en mindre grupp, men lyckades inte.

Med 16 kilometer kvar så attackerade jag på toppen av långa backen och kom iväg solo. Borrade ner huvudet och började köra på. Dock så kör en jagande grupp väldigt snabbt speciellt i motvind så sex kilometer senare var jag inhämtad. Satt med i gruppen ett varv till och attackerade på samma ställe som förra gången. Nu med 4 kilometer kvar så fick jag sällskap av en est och Aleksi Hänninen från Akilles.
Med två kilometer kvar så attackerar Aleksi i den korta branta backen och esten går med. Själv får jag en fem meter lång lucka som jag i motvinden ner mot målet inte klarar av att täta ihop. 200 meter före målet som trea kommer så resterna av utbrytningen om mig och jag slutar på en 17 plats.

Är såklart väldigt nöjd med dagen! Hade kanske bäst ben vad jag någonsin haft trots att jag inte borde ha haft det! De fina benen kanske också var en av orsakerna varför jag tröttnade på slutet och inte orkade gå med i backen. Hade helt enkelt ödslat för mycket energi under loppets gång. Nåja nästa gång då får jag resultatet med mig också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...