onsdag 23 mars 2016

Uppförsbacke och motvind

Ja det var dagens tema det! Två gånger hårt uppför Soller stod på schemat, gärna över tröskel båda gångerna för att riktigt blåsa ur systemet. För att få extra sparring så fick jag förutom 5% motlut även 6m/s motvind. Jag visste att jag drar mer watt och är rejält lättare än sist jag var här på Mallorca, trots det så var jag riktigt nervös innan passet just på grund av vinden. Skulle jag ens klara av att slå mitt gamla PB satt i medvind och med sällskap nu när jag skulle köra ensam i dödens motvind.

Rullade sakta, tack vinden, mot backen och var säker på att få rulla ner tillbaka med sämre tid än mitt gamla PB. Väl i backen så gasade jag på, 420 watt hade jag bestämt att paceingen skulle vara på första intervallen. Gick långsamt, hastigheten motsvarade inte de watt/kg jag pressade i pedalerna, men hittade ändå en bra rytm som tog mig upp snabbt och lätt 20 sekunder under gamla PB. Fest!

Firade väl precis 10 sekunder innan jag drog på mig vindvästen och körde utför för att ta mig an backen en andra gång. Nu var det inte lika sprättiga ben, men trots det vara jag nära att slå mitt gamla PB. Det ni, det kallas utveckling! Att köra rekord i rekordmotvind då gamla var i medvind! Gött!



Nu skall det ju sägas att fast jag körde nytt rekord så körde jag inte alls snabbt jämfört med de som kan cykla uppför! Men för en halvfet plattlänning som tycker om att cykla velodrom så måste jag säga att jag är nöjd!
Imorgon är en ny dag med nya höjdmeter att samla in. Soller och Puig Major runt laktattröskel är det tänkt att jag skall köra. En timme tröskel med andra ord!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...