söndag 13 mars 2016

Cyklat, flugit, vilat, fått besök, pluggat, testat, tävlat och tränat

Hola! En vecka sedan förra bloggningen, skäms Pettsson! Nåja, bjöd ju redan på en rekordlång rubrik som berättar en hel del vad jag hunnit med sedan sist. Cyklade mina fyra sista timmar i Denai för den här gången förra söndagen, riktigt skön avslutning på lägret, skall försöka sammanfatta lägret nu under veckan. I måndags reste jag tillbaka till Falun, passande nog var det regndag i Denia området.

Pandan i alltid soliga velodromen
Tillbaka i Falun så började "backtoreality" stressen. Tisdagen innehöll, 4 timmar i skolan, matshopping, aktiv vila på teknikrullarna, och tvätta kläderna från lägret. Onsdagen fortsatte på samma sätt med skola, gym pass, lungt pass på velodromen och mera vardagsspring. Veckans höjdpunkt var helt klart på onsdagskvällen då jag fick besök av bästaste Anna!

Pandan på gymmet
Torsdag, sista vilodagen innan träningen skulle köras igång igen spenderades i skola (surprise), med lång promenad och med onormalt många gubbvilor. Skönt!

Fredagsmyset
Fredag, dagen då jag skulle fortsätta att bygga motorn mot sommaren. Hade tänkt att inleda dagen med morgonpass på velodromen, men den planen ändrades på grund av att studierna krävde att jag skulle genomgå SOK:s test batteri för elitcyklister. Med andra ord blev det ramptest, spurttest och VO2max test på SRM ergometer med andningsgasmätning. Skoj skoldag det må jag erkänna! Fredagskvällen avslutades med en date med Anna på O'learys här i Falun. Skoj som vanligt.

Jobbiga studier!
Säkerhet är viktigt på uppvärmningen
En sista tävling inne på velodromen här i Falun hann jag med igår, lördag. Omnium mästerskap bestående av grenarna scratch, eliminering, flygande varv och poänglopp. Utväxlingen var begränsad till 50/15 men körde 48/15 pga av brister i den egna tillbehörsväskan. Benen var kassa, min utväxling var mindre än de andras så fick försöka vara smartare än de andra istället för att cykla ifrån dem. Scratchen blev en total flopp, kom tredje sist och kände mig helt ut ur matchen. Elimineringen vann jag tack vare lyckad taktik. På flygande varvet chockade jag mig själv och alla andra genom att vinna mot de som har betydligt bättre PB än vad jag har, var väl bara jag som kom ner till nästan normal fart på den grenen.
Inför avslutande poängloppet så stod det klart att jag var två ynka poäng från ledningen. Det betydde att poängloppet skulle bli ett rävspel på tre fronter, på cykeln, i det taktiska och i det matematiska. För egendel kan jag konstatera att jag lyckades spot on med att ta de poäng jag behövde och sedan bara räkna och taktikera hem vinsten åt mig!
Skoj att lyckas vinna på andra sätt än att bara cykla snabbare än de andra! Tack till Velodrom CK för vinterns tävlingar, ser fram emot att tävla här i Falun till hösten igen!



Idag var det en trött Petter som vaknade, cykeltesterna och tävlande hade slitit lite. Därför blev det bara lätt maxstyrka i gymmet. Gött att inte ha tappat alltför mycket trots att jag inte gymmade en endaste gång under dagarna i Denia.

lätta böjs på 170kg 
Imorgon börjar en ny vecka då de borde tränas på rätt fint i några dagar samtidigt som näsan borde vara nedgrävd i skolböckerna samtidigt. Skoj och spännande!







1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...