tisdag 7 oktober 2014

Gårdagens bravad & liten wattanalys

Måndagar är invägningsdag. I klartext betyder det att jag börjar dagen med att hoppa upp på vågen för att kolla veckans vikt. För ett så "rätt" resultat väger jag mig alltid fyra gånger direkt efter varann och tar medeltalet av dom för att på så sätt minska vågens felmarginal.
Har ätit bättre och mer strukturerat nu i en dryg månad och det har resulterat i att jag igår än en gång noterade ny, med marginal, lägsta vikt sedan jag blev myndig! Kanon! Bara att fortsätta lika genom hela vintern i kombination med smart och hård träning så skall säsongen 2015 bli en rolig säsong!
Varför vill jag bli lättare? För det första, jag bantar inte! Jag har bara lämnat bort godis, bulla, kex och sötade drycker samt fått mera struktur i kosten tack vare hjälp av min kompis Jon. Nu hade jag det sagt så nu kan jag komma till orsaken. I Finland är banorna som landsvägstävlingarna går på oftast platta, är väl egentligen bara 2-4 som jag körde förra säsongen som jag kan säga att jag klart förlorade pga vikten. Det går alltså att ligga på en vikt mellan 95 och 100 kg och samtidigt hänga med och till och med prestera i Finska elittävlingar!? Men nu är ju planen att jag skall ta nästa steg i min utveckling och börja tävla i Sverige till säsongen 2015 och samtidigt även göra ännu bättre resultat i Finland på de tävlingar jag hinner med där. För att klara av det så har jag då jag gått igenom mina watt-filer från tävlingar att jag måste bli lite lättare, eller i watt-språk måste jag höja mitt watt/kg. 
Optimalt för finska elit tävlingar vill jag påstå är en vikt på 80-85kg och en FTP på 375+w i kombination med ett taktiskt sinne och ett fint "vapen". Då har man tillräckligt med vikt och kraft för att trycka på i kantvinden men ändå en w/kg som räcker till uppför utan att slösa för mycket extra energi. Exempel på cyklister som jag tror faller in under dom här två värden som jag nyss nämnde och har både taktiken och vapnet är Toppari och Salermo som total dominerade den finska cykelcirkusen under sommaren. Egna antagningar, rätta mig om jag har fel!
Tyvärr tror jag inte det där räcker till i Sverige åtm inte för att vinna. En sak som jag vet är att man inte hänger med länge här i landet på elit tävlingar om man är 95-100kg och inte kommer över 4w/kg i FTP. Därför har jag tagit beslutet att lämna bort "det onödiga" för att kunna ta nästa steg som cyklist! 

Är ni av annan åsikt, eller har fakta som styrker det jag skrivit, kommentera!

Ni som orkat läsa enda hit, grattis! Nu skall jag sticka ut och springa lite i den fuktiga höstkvällen.

Tidigare nämnde Salermo och jag i utbrytning på Satakunnan ajots första etapp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...