måndag 27 oktober 2014

Lättare vecka

28 dagar har passerat på den nya säsongen och snart får vi lägga ännu en till dag under passerat kategorin. Hade planerat nöta på i fyra veckor för att få lite grund och struktur i träningen innan jag kör igång med den "riktiga" vinterträningen. Den perioden är nu förbi och nu är det en lite lättare vecka som gäller bara för att komma in så fräsch som möjligt i perioden där kvalitetspassen är de viktigaste passen.
Den här veckans program blir, förutom ett pass, som ni kanske gissat er till väldigt lätt. Idag är det en liten promenad följd av en kort stund på trainern bara för att spinna benen. Samma gäller även imorgon. På onsdag är det ftp-test som gäller. 20 minuter lidande för att få ett ärligt svar på hur formen är för tillfället. Nya trainer-specifika wattzoner skall spikas inför intervallandet! Eventuellt eller mycket troligt är att jag kör nedrullning efter testet på velodromen. På torsdag vilar jag helt och hållet och på fredag kör jag ett test kombinerat med pass i gymmet. Till helgen är det tänkt att jag rullar igång kroppen igen med tre timmar velodrom på lördag och distans på söndag.

Skönt att känna att jag får börja slita och köra "på riktigt". Inget säger att denna vinter inte skall vara minst lika bra som förra vintern! Rum för framsteg finns ännu! En sak som redan nu har ändrat radikalt är vikten. Är efter dagens invägning mindre än 2000g över mitt viktmål för denna lågsäsong. Bara att fixa watten i benen kvar nu! Hoppas kunna höja absoluta ftp-värdet med 7% i vinter och vo2max-watten med ungefär samma antal procent. Hur jag skall gå tillväga lär nog komma fram i en snar framtid på en blogg nära dina ögon nu. Tills dess vila hårt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...