tisdag 9 februari 2016

Året 2015 - en sammanfattning

Lite väl sent kommer det här inlägget nu men bättre sent än aldrig heter det väl, så varsågod här kommer en sammanfattning över vad som var mitt snabbaste cykel år hittills i min cykelkarriär!

Hela vintern enda från oktober 2014 fram till mars 2015 var utvecklingsmässigt optimla för mig som cyklist. Klarade av att göra det som majoriteten av alla cyklister vill nämligen att bli lättare samtidigt som man klarar av att prestera högre watt! September till december 2014 gick jag ner mellan 10 och 15 kilogram samtidigt om MeanMax20min watt värdet steg med 20 watt. Skaplig ingång på året.

Januari månad bjöd på årets första velodrom tävling. Seg i kroppen av Rapha distansandet över jul och nyår, så gick det inte värst snabbt för egen del. Men moroten för att tävla på bana väcktes bara större! Resten av månaden rullade på fint och skiftet över till februari gick smidigt. Tävlade min andra velodrom tävling för 2015, nu med bättre ben och bättre resultat! Skid VM kom till stan och skapade kaos samtidigt som jag låg förkyld genom majoriteten av månaden.
Mars månad fortsatte på samma tråkiga sätt. Skulle tävla internationellt på bana i Lituaen och sedan köra Omnium FM i St.Petersburg, men ingen av resorna blev av då jag lekte jojo mellan frisk och förkylning hela tiden. 17. Mars gjorde jag landsvägspremiär, rekordtidigt för mig!

Andra velotävlingen
LVG-Premiär
Nors... nej, jag menade Skid-VM
I april inleddes landsvägstävlandet med Lattomeri ajo i Finland samt Hammarö 3-dagars i Sverige. Båda loppen innebar underbara ben men även vurpor för egen del. På Lattomeri ajo körde jag skiten ur mig med flit, attack på attack på attack tills jag blev trött. Hammarö inleddes med en av karriärens bästa starter i och med en femteplats på prologen. Kanon. Tyvärr vurpade jag rejält på avslutande etappen vilket gjorde att jag gick mist om större delen av maj månad.

Sliten rullade jag i mål på Lattomeri ajo
Comebacken gjorde jag på AHH-ajo. En jävulsk helg där jag satt i utbrytning över 70% av etapploppet! Kanske bästa tävlingshelgen på hela året nu när jag ser tillbaka på året? Nästa månad, juni innebar flytt heim till Finland. Borgåloppet kördes på halva vägen hem från Falun, kaos kropp som inte ville fungera efter att jag hela veckan innan flyttat till en ny lägenhet i Falun.
Resten av juni månad var lyckad sportsligt sett. FM-tempo snittade jag 384 watt över en dryg timmes cykling vilket tog mig till en tolfte plats!
Tyvärr började ryggen bråka rejält efteråt, vilket gjorde att jag fick en ful DNF på landsvägs FM. Gjorde åtminstone det som förväntades av mig innan jag fick kliva av så får väl vara lite nöjd åtminstone.

Fullgjort dagsverke på AHH-ajo
Efter Fm började jag jobba för att ha råd att fortsätta leva i vinter. Under jobbtiden hann jag med att tävla några tävlingar, bland annat körde jag in min första FM medalj på cykeln då jag kom trea i poänglopps FM. Annars finns det inga andra ljusa sportsliga bitar att skriva om under juli-augusti tiden. Bland annat så försvann målet att ta medalj på 4km förföljelse i feber. Eller ja en ljuspunkt fanns nog och det var då jag tillsammans med Rasmus körde hem ett FM brons i Par-TT!

FM-BRONS
Efter den tävlingen avslutade jag finska-säsongen, tog mitt pick och pack och flyttade tillbaka till Falun. Tävlingssäsongen avslutades med två fina tävlingar i Tre Berg och Anundsloppet. Började båda loppen perfekt, avslutade båda sämre. Samtidigt betydde flytten tillbaka till Falun att jag återigen hade tillgång till velodromen. Skoj!

Resten av hösten vet jag inte om det finns något att nämna om. Bortsett från en U2 konsert med favvo tjejen min, så har det varit en rejäl bergochdalbana. I stora drag, 3 veckor träning, 1 vecka skadad/sjuk osv. Inte alls fått den kontinuitet som är önskvärd. Men men, bara att göra det bästa av situationen!
Du också!

Året 2015, blev ett lyckat år! Lagbytet till GIF gav extra motivation, velodromen och en lättare kropp gav mer spinn på benen vilket kombinerat gjorde att jag blev en bättre cyklist på alla plan! Men det hade inte gått utan alla som stöttar mig! Så tack till alla er, ingen nämnd ingen glömd!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...