måndag 7 september 2015

Tre Berg GP & Tre Berg Race - Sladdade mot framsteg

Tre Berg helgen avklarad, blev än en gång en tävlingshelg då jag fick se mina styrkor och svagheter. Tvivlade på min kapacitet inför helgen men fick se att åkstyrkan finns så det räcker till. Men var andra saker som det föll på.

Tre Berg GP på lördagen, lämnade inget att skriva hem om. Startade i ösregn och fick bakhjulssläpp på den glashala kullerstenen i första kurvan. Hölls stående men vågade inte chansa alls i kurvorna efter det. 15 minuter med klungan innan min jojo åkning blev för slitande. Blev avflaggad vid 23 minuter. Fick ju åtminstone ett väckningspass inför huvudracet.

Tre Berg Race

Svinaktigt kallt på morgonen i Skara. Knappt 10 grader och 10m/s vind. 200+ startande i tävlingsklassen gjorde att de starkare lagen: TreBerg-Bianchi, Riwal CT, Argon18, Bliz-Merida och Motala gick fram och gasade på direkt i kantvinden. Första milen visade hastighetsmätare oftare en siffra som började på en femma än en fyra. Trots det kändes det riktigt bra i kantvinden, Hade noll problem att täppa luckor eller att avancera i vinden. Vid ca 15km så tyckte jag att det började vara många som vek till sidan och släppte luckor så gick fram och började bidra med hårdkörningen. KOrt därefter satt jag med i en grupp med namn som A. Wetterhall, M. Fåglum-Karlsson, G.Höög, C. Stevenson, R. Larsén, M. Olsson och några till. Hann bara se mig runt innan jag kunde konstatera att jag sitter i utbrytningen där dagens vinnare sitter!
Vi susade fram i medvinden och luckan bakåt växte snabbt! Väl i Falköping efter ca 38km inklusive masterstart så var snitthastigheten blygsamma 48km/h. Just i samma stad så var dagens första berg, Mösseberg och hemmasonen Fåglum-Karlsson sprätte till för att vinna bergspriset. Själv snittade jag 687w under 30 sekunder endast för att bli avställd. Man kan snällt säga att proffscyklisterna visade vem som hade benen. Vid toppen av berget hade tävlingen pågått i 52 minuter och jag hade anspråkslösa 380w i NP. Fortsatte cykla i en grupp tillsammans med en cyklist ur Danska proffslaget Riwal och en från Göterborg CT. Vi jobbade på bra och var länge 20 sekunder eftergruppen vi tappat. Men så till slut blev vi inkörda av det som var kvar av klungan.
Vilade en stund inne i gruppen men sedan började jag testa på att attackera lite, utan att lyckas med något. I kantvinden mot Kinnekulle så testade jag köra på, fick lucka, men de återstående cyklisterna i Riwal bestämde sig för att kontra och jag var körd. klungan delades i tre grupper och jag blev i den andra. Så det nya målet var att komma över dagens största berg, Kinnekulle, tillsammans med gruppen. Gjorde det och sedan var det bara att köra på hem till mål. Vår grupp sprack några gånger och jag kom loss i en trio som vi körde till mål med.
Kom in på en 42 plats vilket jag väl får vara nöjd med. Var ju sist och slutligen med och gasade på alla cylindrar då tävlingen avgjordes, bara jag hade varit lite snabbare uppför hade jag kunna sitta med längre i vinnargruppen.

Riktigt skönt att få visa för mig själv att jag kan vara med och gasa i kantvinden med proffscyklister utan att skämmas för mig själv. Dock behöver jag som bekant bli bättre uppför, men det jobbar jag på konstant!
Roligt också att granska effektdatan efter loppet. 4 timmar och 40 minuter var jag i farten och under den tiden så snittade jag 270 watt, hade 320w i Normalized Power och en litet TSS värde på 331! Det ni. Som tack åt kroppen för en bra prestation så belönade jag den med en timmes lätt velodrom rull idag. Gött sa benen!

Schleeten


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...