onsdag 23 september 2015

Säsongen avslutad med väggning på Anundsloppet

Hela förra veckan var en stor dimma, var trög, seg och trött. Cykeln rullade på snabbt under träningspassen men känslan var allt annat än snabb! Därför var jag väldigt osäker på start till anundsloppet, hade inte riktigt motivationen då kroppen inte var på topp. Men sist och slutligen åkte jag till Västerås och Anundsloppet. Loppet var sista deltävlingen i SWE-cup för denna säsong.

Loppet skulle gå runt två olika varv, först 10 stora och sedan tre små avslutande varv. Allt gick ute på öppna, platta fält vilket passade mig som hand i handsken. Hade beslutit mig att vara passiv och avvakta sålänge som möjligt och se hur loppet utvecklade sig. Sket sig ganska omgående då en liten grupp fick utrymme direkt från km 0 och jag tyckte att det skulle vara fint att vara med där. Bryggade upp, men nådde inte riktigt fram. En duo anslöt bakifrån, vi nådde nästan fram innan en stötförning i fel tillfälle sänkte mig. Bakifrån kom ännu en stark grupp med Jonas Ahlstrand, Alexander Gingsjö och Cristoffer Stevenson. Fick sitta med på rulle upp till tätgruppen och vipps var man i gruppen med favoriterna. Kändes riktigt bra, vill jag påstå, eller åtminstone tills Ahlstrand tyckte att gruppen inte fungerade som den skulle. Han började attackera för att minska storleken och vi var två som fick ge oss.

Efter en stund kom en till utbrytargrupp ikapp. Försökte ladda batterierna och sedan bidra med farthållning så gått jag kunde. Men efter knappa 110 av 160km kom den hårda väggen emot. Det tog totalt stop för mig och fick bara försöka hålla en så hög hastighet som möjligt så att jag skulle hålla ifrån klungan. Tappade min top18 plats till 27 då flera små grupper kom om mig på de avslutande små varven.

Känslan efter mål var som att jag blivit överkörd. Var totalt slut och den obefintliga mängdträningen syntes tydligt idag. Men såklart kan man väl inte heller blunda för att jag kör nytt 20min watt rekord i början av tävlingen. Sånt brukar ju tömma en ganska så bra. Är nöjd med den avslutande tävlingen trots att det inte räckte riktigt ända fram.

Börja lugnt, var det. Foto: David Bragmark
Foto: David Bragmark

Nu kommer jag att vila en vecka helt från allt som heter cykling och troligtvis knyta ihop säsongen i ett fint inlägg under veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...