fredag 29 juni 2012

HELG

Helgen är här och humöret är på topp! Lättare dag på jobbet idag också, nästan enbart maskinservice. Perfekt sätt att sluta arbetsveckan på för att få en perfekt start på nästa.

Helgen innebär mycket nummer lapps cyklande. Imorgon kör många klubb kompisar till Finlands största mtb lopp, Tahko MTB. En dag skall jag slarva mig dit, men inte de närmaste åren. De som vill följa lite hur det går i Tahko så kan kolla HÄR.
Imorgon börjar ju även cykelårets höjdpunkt, Le Tour De France. 3 veckor av intressant och tät cykling utlovas. Imorgon kommer jag att skriva om mina tankar inför TdF.

Efter jobbet handlade jag lite mat så att jag inte svälter bort under helgen. Inte för att det finns någon risk jag skulle göra det fast jag inte skulle äta, men för att vara påd en säkra sidan bör man väl äta?. Köpte min favorit glass, vilket gjorde att helgen började perfekt!
Mmm, gott med glass
Hann nätt och jämt äta en banan och byta kläder innan det var dags att söka sig ut på dagens tränings runda. Sällskapet var det inget fel på och inte heller på benen, allt kändes LÄTT. 40 kilometer i 30 fart, precis som planerat. Drog 2 stycken mini spurter för att torka krutet i benen.
Från ishockey vet jag att min kropp blir mer redo av små knyck och ryck än av jämnt nötande. Testade en vinter med lite olika uppvärmningar inför matcher och kom fram till att jag fick "bäst" ben av att jogga 5  min och efter det köra ca 30 spurter på max 10 meter. Varierade utgångs läge mellan varje spurt så att hela kroppen fick jobba. Försöker nu hitta lite samma typ av inför-träning här på cykel sidan. Misstänker att jag har hittat DET som fungerar för mig, men skall ändå prova vidare några tävlingar till.


Martin och Kenneth höll mig sällskap idag

Poker face
Ikväll blev det nu att göra cykeln tävlingsklar. Lite mer än en halv timme kärlek gav jag den och nu är den kliniskt ren samt att allt fungerar som det ska, nästan som om den skulle vara ny vill jag påstå. Nästan allt knäppande försvann i och med den grundliga tvätten, det enda som lämnade kommer från sadelns rails. Vill inte fixa det då jag nu har en optimal vinkel på sadeln och tar jag lös sadeln så får jag inte en lika bra inställning på sadeln.
Nästan så att man borde putsa av cykeln en gång per vecka istället för att bara tvätta före tävlingarna. Det är ju mycket roligare att cykla på en ren och fin cykel än på en smutsig. Plus att när man tvättar ordentligt går det snabbare om man inte har släppt cykeln för smutsig.
Spegel lik kejda

The one and only kedje olja. Tjock och trög flytande.
Race Ready!
Avslutar med en klassiker som passar perfekt med mina ben. En av Muse många fina låtar.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...