lördag 18 juli 2015

Poänglopps FM - Brons!

Fas två av tävlingssäsongen 2015 har inletts i samband med Tervaetapit för två veckor sedan. En av huvudtävlingarna för fas två var finska mästerskapet i poänglopp på velodrom som gick av stapeln idag. Träningen den senaste tiden var upplagt för att främja velodrom cyklandet och nu under veckan innan FM hade jag två otroligt fina träningspass. Förhoppningarna inför dagens lopp var med andra ord relativt höga, jag skulle ha en medalj!
Hann testa banan lite innan idag och kunde tyvärr konstatera att vinden "fastnade i banan och började cirkulera mot oss. De var ingen rolig nyhet, speciellt då Helsingfors velodromen är 400 meter lång! Ändrade dock inte på strategin utan skulle försöka komma iväg på en utbrytning tidigt i loppet. Fick såklart ingen lucka då vinden jobbade mot mig. Beslöt istället att se till att ta poäng på varje spurt, så efter första spurten tror jag inte att jag missade en enda topp 4 placering, dock vann jag tyvärr inte en endaste spurt. Att plocka hem många små poäng räckte till min stora glädje till en fin tredje plats! Nöjd med mersmak!



Med lite mera erfarenhet av långa banan och längre velodrom lopp så tror jag att silvret och guldet hade varit nåbart, speciellt nu då jag lär ska ha förlorade silvret i sista spurten. Nåja, ska väl inte gapa efter för mycket nu utan suga på den här karamellen nu i helg. Redan om två veckor har jag nästa möjlighet att köra finska mästerskap på velodrom! Då står 4km förföljelse och scratch på programmet.

Stort tack till alla som stötta mig under säsongen, familj och vänner, Jeatrans och Rose samt hela GIF-teamet och Falu CK laget. Ett extra tack till Anna som skötte om allt vid sidan om banan idag (bland annat bilderna över) samt alla herrar och damer på veldromen i Falun som delade med sig av alla möjliga tips åt mig som velo-rookie förra vintern! Detta bygger vi vidare på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...