söndag 23 november 2014

Mersmak av velodromtävling

Första tävlingen på bana någonsin för min del igår. Lite spännande var det allt! Började dagen med en knapp timme morgonrull på banan för att försöka hitta känslan. Gick inte. Bara att hoppas att det blir bättre till tävlingen då hastigheten blir mera rätt för min utväxling.

Efter mat och vila styrde jag mot rondellen på nytt. Klassen för dagen var mindre erfarna med starterna flygande varv, 580m och 2 km förföljelse. Väl på plats hade dom beslutat att det blir sex starter! Mer erfarna klassen skulle delas upp i två grupper till linje loppen och vi i mindre erfarna skulle delta i den andra start gruppen i linjeloppen. Vipps så hade jag fått poänglopp, handikapp scratch och eliminering till på schemat.

Flygande varvet som var första start blev en liten flopp för mig, hittade inte alls rytmen och drivet. trots det blev det nytt pers och gren vinst i min klass. Sedan var det dags för poänglopp med andra halvan av dom erfarna, dagens första bonus tävling. Gick ut lugnt lät som andra jobba och attackera först. Sedan när farten stannade av så stötte jag iväg och till min överraskning så blev jag ensam. Fortsatte, vann första spurtpriset och började till min förvåning se gruppen framför mig. Vann även andra spurten solo innan jag körde ikapp klungan. Halva loppet avklarat och 20 poäng (5+5 för spurterna och 10 för varvet) på kontot. Bara att sitta med och bevaka så var vinsten min nu med andra ord. Lyckades med det och vann denna bonus start, men fick betala ett hårt pris i form av en rejäl prolog hosta.
Hela tre minuter fick jag vila melllan poängloppet och innan det var dags för 580 meter, andra starten i min klass. Var allt för trött då tiden inte alls var tillräcklig för återhämtningen, men gjorde så gott jag kunde och körde hem en andra plats. Fint!
Blev lite längre vila till nästa lopp som var bonus loppet scratch handikapp. Jag var taktisk, sparade på krafterna genom att kontrollera farten i klungan efter att vi hade blivit en samlad grupp. Till sist fick min klasskompis Jonatan en lucka, ville inte köra in den, de andra försökte utan att lyckas alltför bra så attackerade till sist, kom ikapp gick om och körde kontrollerat hem solo som etta.
Mitt stora mål för dagen var nästa start, 2 km förföljelse. Blev inte den prestationen jag hade väntat mig, var helt enkelt för trött. Men körde jämt och tekniskt bra vilket räckte till en trygg klass seger.
Kvar på schemat var bonus loppet eliminering. Taktiken var att köra så energi snålt som möjligt, tog en fin linje som gav mig kontroll över allt utan att behöva tok spurta någon gång och plötsligt var det bara jag och Jonatan kvar. Till sista varvet fick jag rätta linjen och kunde hålla mig före honom hela vägen in över linjen.


Saldot blev med andra ord 2 grenvinster och en andra plats samt total seger i min klass samt 3 segrar i dom tre bonusloppen! Kanon! Gav helt klart mersmak, väntar redan till nästa möjlighet att tävla! Då skall jag vara med och stångas med de stora pojkarna!
Kvällens prestation stod 4X proffset Felix Beckemann för som fick Giant-Shimano proffset Jonas Ahlstrand att se stillastående ut i match-sprint finalen. Sjukt igångdrag! Men då säger ryktet också att han maxar 2100 watt, vilket är ännu sjukare med tanke på att han inte är någon stor kille! Grymt!
Förutom just matchsprinten så var Ahlstrand kvällens gigant och han visade helt klart vem som får mest betalt för sin cykling! Stark kille!
Stort tack till Velodromen CK och gänget som ordnade denna fina tävling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...