tisdag 25 september 2012

Höst tävlingar

Hösten-12 innehöll några inplanerade tävlingar som inte sätt bloggens ljus. Därför kommer nu 2 snabba sammandrag från 2 tävlingar.

19.8 Laiha TT. Cup avslutning

Etta eller tvåa i cupen? Det var frågan inför den avslutande cup-tävlingen och ärligt talat så trodde jag mer på tvåa än etta. Grunden till detta hade jag i att Kari Pajanne som var min enda motståndare är en stark tempo åkare med bland annat FM-brons från lagtävlingen i sommarens Elite FM.
Satsade stenhårt på ren tempo träning två veckor innan loppet och för varje pass så gick jag framåt med stora kliv. Sänkte bland annat mitt pers på klubbens tempo bana till 9:31, vilket bara ligger 2 ynka sekunder över banrekordet. Perfekt mål till nästa år :)

Lars var ytterst snäll när han någon dag innan loppet lånade ut sitt disk hjul åt mig för att minska Pajannes fördelar. Han, Pajanne, kör med en super tt raketcykel med HED värsting disk bak och 100mm profil på framhjulet. AEEEEroooooooo säger jag bara. Jag har bara min vanliga lvg att köra tempo loppen med, förstås har jag tempo pinnar, men inga andra tt specifika detaljer som jag ändrar på cykeln. Tack vare Lars disk så blev det direkt otroligt myket bättre!

Wanna-be tempo raketen
Tävlingen då. Hade som sagt laddat på fysiskt och mentalt bra i 2-3 veckor enkom för tävlingen. Den 20 km långa banan hade jag som mål att klara på under 28 min, hade räknat att kör jag såpass hårt vinner jag cuppen. När starten väl närmade så kände jag på mig att det här går bra! Cyklist efter cyklist startade, Så var det Pajannes tur och till slut min tur.
Känslan i startens medvind var perfekt, allt flöt på SNABBT! Garmin ville inte visa siffror lägre än 47km/h under några minuter. Till min förvåning började jag skymta Pajanne mer och mer framför mig och vid vändning var jag mindre än 150 meter efter honom. Direkt kom tanken i huvudet att nu kör jag fast honom direkt efter vändning, men jag lugnade ner mig och fortsatte i mitt eget tempo. Motvinden hem var seg och min starka forcering på första halvan började äta i benen. Så bestämde mig att jag kör lika hårt som Pajanne, vilket är tillräckligt för att vinsten skulle vara min.

10 jobbiga mjölksyre fyllda kilometrar senare så var vi i mål. Jag var totalt slut. Hade gjort ett perfekt lopp, mer gick inte att få ur kroppen. Min tid blev 27:34, vilket var under mitt mål och som beräknat så räckte tiden till inte bara vinst i cuppen men även vinst i loppet! Pajanne kom in som tvåa 30 sekunder efter mig, efter att jag tröttnat lite för mycket under de sista 3 kilometrarna.

Dagens skörd
Vem hade trott att jag skulle lyckas så där bra under min första sommar som tävlande landsvägscyklist! Under sommarens cup tävlingar placerade jag mig aldrig sämre än femte och under hela sommaren har jag haft ett otroligt driv i kroppen. Bara att bygga vidare och satsa på hårt i ELITE  nästa år!

9.9 SFIM, Mariehamn

Besvikelse är det enda ordet jag får fram angående denna tävling. Banan var perfekt, vädret var bra och bra träning fick jag. Mer positivt hittar jag inte. Anledningen till att jag är sådär negativ är att jag var den enda deltagaren i U23 klassen och även i andra klasser var det brist på deltagare.
Bestämde mig direkt jag såg startlistorna att jag kör mot Elite herrarna fast jag inte räknas in i deras resultatlista. Jag körde aktivt från start och attackerade flitigt, alltför flitigt. Såklart gick ju dagens utbrytning direkt efter en av mina attacker vid ca 20km körda. 
Efteråt blev det en avslagen historia. Försökte många gånger slippa lös från klungan, men alltid var Kari Pajanne med på noterna och han ville jag inte ha med mig då Lars Losvik och han tävlade i samma klass (H40) och Lars var med i utbrytningen.
Men när domarna kom upp till oss och sa att vi var 9min efter tättrion med Lars och gänget så stack jag och Pajanne direkt. Vi körde sista 17km i partempo och hämtade in en halv minut på täten samt körde undan klungan med 1 minut.
Som avslutning på vår tajta säsong så körde vi över mållinjen sida vid sida. En perfekt avslutning på sommarens täta duster. 

img_2797


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...