torsdag 16 maj 2013

Vad göra till helgen? - Inför PP-runt

I helg är det dags för vårklassikern "numero uno" i Jakobstadsnejden, PP-Prejs som Vagcyklist så fint döpte loppet till. Har aldrig deltagit i detta lopp som startar hela 7km hemifrån och nästan rundar det samma. Varför har jag aldrig kört det då? Alltid har det varit vid en opassande tidpunkt. Under åren som jag funderat på att delta har det i tur och ordning varit: sjukdom, Staffettkarneval och ifjol annan viktigare tävling. Alltid något som varit i vägen och likaså blev det i år också i och med att jag tänkt köra Fuij-Peloton GP istället.
Nu när jag varit sjuk så hade jag ingen som helst orsak att söka mig till Tammerfors och köra kanske landets tuffaste lopp. Det går på en 3.5km lång bana som skall avverkas 20 gånger, alltså "bara" 70 kilometer. Inte längden som gör loppet tufft som ni kanske gissat utan en backe på en och en halv kilometer står för den delen. Snabbt räknat blir det 30 av 70 kilometer som är uppför. Inget för en halvtjock cyklist som jag om man tar dom sista 10 dagarna i beaktan.

Men nu till det väsentliga i detta inlägg. Klara min kropp av att köra PP och en liten lättlätt runda efter eller skall jag bara köra lättlätt men lite längre istället? Vad lönar sig? Kan oroväckande startavgiften bli dyr för kroppen?
Där är några frågor som rullar runt i huvudet konstant på mig dom senaste dagarna. Innan jag blev sjuk hade jag till och med tankar om att skippa Tammerfors tävlingen och istället köra all-out från start på PP, men den planen har jag förkastat redan. Nu funderar jag mest om jag skall 1) köra solo distans medan alla andra har skoj och tävlar eller 2) komma med och sitta i klungan eller 3) tävla som alla andra. Solo distans kanske kroppens skulle må bäst av, men jag är i stort behov av lite hårdare pass vilket PP skulle bli. Sitta iklungan och min tävlingsdjävel går inte ihop, tyvärr. Får jag lida resten av sommaren om jag tävlar med dom andra?
Har mycket att fundera på före lördag. Bestämmer mig klockan 9.30 på lördag, på vägen till start.

Själva loppet går på dom vanligaste träningsvägarna i nejden, så 95% av dom som startar borde känna till varje meter. Utlovade vädret är toppen, ännu en sak som lockar mig att delta. Troligtvis kommer det att vara en ganska stor klunga som startar på lördag och till favoriterna skriver jag Vagcyklist, Martin, Lars, Rasmus och fjolårs vinnaren Maku. Kommer alla dom till start är dom helt klart med när det avgörs! Men såklart alla som deltar kan vara snabbast runt banan.

Nu blir det timmar av överläggande före jag vet vad jag gör på lördag. Fram till dess kan ni ju kika in lite från fjolårets lopp på den här LÄNKEN
Utbrytarna 2012, Maku var på humör

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...