tisdag 22 maj 2012

Tävlingshelg

Helgen var fylld av cykel tävlingar. På lördagen så var det lokala vårklassikern PP-Runt som gällde och på söndagen var det Cup-tävling i Björneborg. Deltog inte på lördagen eftersom jag ville vara fräsch till söndagens lopp. Istället så rullade jag av benen samtidigt som loppet. Fullständiga tävlingsanalyser hittas HÄR och HÄR.
Tät trion som gick lös efter någon ynka km och höll ända hem.
Huvudklungan, 30 sek efter täten.
Huvudklungan.
"Spurten" med dagens snabbaste man Maku Parkkinen.


Efter loppet så körde Lars och jag neråt mot Björneborg och söndagens 91 km långa lopp. Fint väder var utlovat men när starten väl gick så kom regnet. Som tur var slutade det ganska snabbt. 
Planen som vi hade lagt upp bland oss 5 NCK:are var att köra offensivt och på så sätt eventuellt få en utbrytning till stånd. Farten under loppet var hög för att vara Kilpa klassen, under de 2 första varven på den ca 23km långa banan var snittet upp och nosade på 42km/h och vid mål så stannade snittet på 40,6km/h. Ryckigt till tusen var det under de två första varven, var fler än vi NCK:are som ville ha sönder klungan men ingen lyckades. På tredje varvet gick det betydligt lugnare då alla som kört under de två första varven började äta. Men till sista varvet var farten uppe igen.
Personligen tror jag att jag hade runt 8 ordentliga attacker, Lars och Patrik hade väl i stort sätt lika många på var de också så vi försökte minsann spränga klungan men idag gick det bara inte! Det kan man helt klart skylla på bansträckningen, som var platt platt och utan större svårigheter. Fanns egentligen bara 2 bra ställen att spräcka fältet på. Det ena var ett fint kantvinds område, men tyvärr blåste det inte tillräckligt. Det andra så var en skarp kurva (ca 50-60 grader) men tyvärr så var det motvind ut ur kurvan så klungan jobbade enkelt in alla där. Den enda som klarade av sticka där var Lars som höll sig lös i ca 4 kilometer, alla andra var fast direkt. 
Det ställe som jag fastnade för var en vanlig 90 graders sväng ca 4 kilometer före varvning. Farten in i kurvan var hög eftersom svängen var direkt efter en nedförsbacke. Attackerade varje varv i samband med kurvan och varje gång så fick man runt 50 meter lucka men inte mer.
Till slut skulle allting avgöras i en klungspurt, vilket passade mig bra. Sista kilometern var svagt motlut. Gick in i motlutet på tredje rulle och hamnade att köra en riktigt lång spurt på nästan 500 meter då han som var först plötsligt slog av farten för att tvinga fram någon annan. Långrökaren lyckades och säsongen tredje seger var ett faktum! Patrik (som gjorde säsongs debut) och Lars spurtade in på 12. respektive 13. plats. Timo som även han gjorde debut rullade in på 37. plats efter att ha blivit tvingade att stanna när det vurpades framför. Martin såg oturen i ögonen och punkterade redan på första varvet. 
Allt som allt så var det fin körning av hela gänget. Mera sånt i Borgå 10.6!!

Lite bilder och en film:

Lars i min favorit kurva.
Målmotlutet på varv 1.
Patrik först och jag efter på varv 2.
Varv 3
Ut på sista varvet.

Slutspurt. Nere vid skylten bakom den silverfärgade bilen tog jag täten.




Spurten, filmad av Martin.


Prispallen






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...