fredag 25 maj 2012

Vilodag

Den här dagen blev plötsligt till en vilodag. Hade planerat att först cykla till och från jobbet. Till sist kom jag ändå fram till att jag inte har sådana Spartacus ben att jag hinner med mitt halv tajta tidsschema. Slängde mtbn i bilen och körde till skolan för att spara lite tid på eftermiddagen. Hamnade att ta med cykeln för att vi på en lektion skulle ut och cykla. Uppskattningsvis cyklade vi väl 14 kilometer i väldigt lugn fart.
Detta var all fysisk aktivitet som gjorde idag. Hade nog planerat att cykla ett lite längre landsvägspass men då somnade jag framför Girot. Plötsligt började en mtb runda locka mer och mer, men jag somnade om. När jag vaknade så hade det ju förstås börjat regna så där lämnade dagens cykling.

Istället så tog jag måttbandet i handen och började ställa in träningscykeln efter tävlingscykeln. Skrämmande stora skillnader mellan årets sittställning och fjolårets! Flyttade bakåt sadeln 2cm och sänkte den samma med 2cm! Nu borde jag sitta ganska lika på båda landsvägscyklarna, bara mtbn då att hitta en bra inställning på. På tal om cyklar så ar jag nu lagt till en flik intill min tävlingskalender där jag presenterar mina cyklar. Bilder och vikt skall komma i helgen!

Gårdages kvällen var en sådan kväll när bara allt gick. Fanns nästan ingen trötthet i kroppen oberoende av hur mycket jag körde. Redan till Grisselören kände jag att idag går det fort. När jag senare ställde mig på startlinjen så var jag fortsättningsvis lika övertygad. Sen när jag stack så bara växte känslan under hela vägen ner till vändning för att sedan accelerera fullständigt efter en super-duper-skit U-sväng. Hittade rytmen på tunga växlar direkt, vilket också syntes på klockan. Målet var nytt säsongs bästa och det blev det. Men jag kapade ännu lite till :)
Tiden stannade på 9:50 vilket är nytt person bästa med 11 sekunders marginal samt även banrekord utan tempocykel och utan diskhjul! Det bästa är att utan de små missarna som jag gjorde (bl.a svängen & att jag cyklade ca 30m med en fot i starten) så hade det gått att kapa en par sekunder till. Bara att minimera missarna till nästa vecka så man får köra snabbare :) Tempo resultaten från veckorna så lägger jag från och med nu in på tävlingar fliken.
Körde även ett andra varv. Orkade såklart inte lika bra då, men även den tiden på 10.15 hade räckt till ett nytt säsongs bästa. Helt klart säsongens hittills bästa pass!
Till nästa vecka hoppas jag att det är fler som söker sig till Grisselören, nu var 8st som körde tempot men tror nog att det är fler som kunde tjäna på att delta under dessa rundor. Det är ju ändå under belastning som man utvecklas.

NO Pain, NO Gain



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...