måndag 16 juni 2014

Hyypänlaakson maantie

Då var det tävlat igen. Landsvägslopp på 142km igår till skillnad från i lördagens 20 km tempo. Hade en långt ifrån optimal förberedning inför loppet då jag inte hade suttit på X-liten mer än 17 minuter sedan Borgåloppet söndagen innan. Benen fungerade inte helt till en början, men det rår jag ju bara själv för.

Taktiken var enkel, offensiv körning från start så att åtminstone en av oss tre NCK:are skulle finnas med i utbrytningarna som uppstod. Vi lyckades väl med att köra offensivt men tyvärr slapp vi till en början inte iväg och när första gruppen som fick utrymme slapp iväg satt ju såklart ingen av oss med. typiskt! Nåja, inget att klaga bara att försöka vidare senare.
Direkt gruppen blev inkörd vid ungefär 40 körda kilometer så attackerade jag och fick lucka. Varala från Jurva bryggade upp och vi fick genast igång ett okej samarbete i motvinden. Hade hoppats på någon/några cyklister till men det var ju bara att fullfölja attacken då man väl hade fått sin lucka som man hade kämpat för. Som störst hade vi en lucka på en och en halv minut och då Varala, som kände till banan bättre än jag, började tala om med vind blev jag försiktigt optimistisk. Men den optimismen försvann snabbt i takt med att min kompanjon inte orkade lika bra som till en början. Vi blev inkörda, då Conti pojkarna försökte sig på kantvinds körning utan att lyckas spräcka fältet. 35 utbrytningskilometer på kontot. Tyvär var det lite on/off kantvindskörning i följande 30 km efter att vi blev inkörda. Så återhämtade mig inte önskvärt efter utbrytningen.
Vid ca 105 km kom vi till vad Bötomberget, en någon kilometer lång stigning med en knäppa på runt 8-9% på slutet. Attackerna haglade in i backen och farten skruvades upp. Vi satt alla NCK:are för långt ner i klungan vid fel tillfälle men som tur var satt vi alla nära varandra. Sa åt Kenneth och Rasmus att ta rulle så att kör jag upp dem till toppen av klungan. Direkt vi kom till toppen kom vi in i den branta delen och klungan sprack. Kenneth kom med i första gruppen och kunde spurta in på en finfin sjätte plats! Jag for som en sten genom fältet och Rasmus kom i vad som blev huvudklungan. Jag var helt körd, igen, en gång. Vi försökte köra på bra en stund i gruppetton men vi var inte tillräckligt snabba. Bättre hade det gått om alla hade hjälpt till istället för att sitta 30 kilometer på hjul och bara gnälla och klaga innan dom plötsligt fick krafter att attackera om en 30 plats med tre kilometer kvar. Oförståeligt!

Nåja, är nöjd med tävlingen. Körde offensivt och var i allra högsta grad inblandad i hur tävlingen utformades. Lyckades också hjälpa mina lagkamrater när det krävdes och ännu till fick jag perfekt träning på köpet! Bästa helgen någonsin för NCK i Elite klassen med en tredje plats på lördagen och en sjätte plats på söndagen! Detta bygger vi vidare på!

Lätt distansrull idag på schemat. Knappa fyra lätt timmar i blåsigt väder med fint sällskap i boken. Skönt åt både kropp och knopp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...