måndag 23 juni 2014

Hammaren, skandal och vilodag

Igår på veckans tuffaste pass hade jag skrämmande bra ben med tanke på träningsbelastningen från tidigare under veckan. Dryga fyra timmar på cykeln varav de tre mittersta timmarna hade en snitthastighet över 37km/h utan att förta mig. Härligt! Förespråkar inte alls att köra hårt, hela tiden, under distanspass, men tanken bakom gårdagens pass var att få lång tid strax under och runt den intensitet som krävs för att tävla. Det fick jag!
Perfekt pass tänkte jag då vi stannade innan vår grupp skulle åka skilda vägar. Men tyvärr blev den pausen för lång åt mina ben. För lite vätska, för lite näring och för mycket kläder och lite för lång paus blev slutet för mina ben. Hammaren kom, big time! sista 20 kilometerna hem var långa, rejält långa. Benen hade totalt styvnat bort, huvudet blev bara sämre och sämre då inte benen ville samarbeta som don gjort utan problem tidigare under passet. Nåja hem kom jag och efter några sköna minuter på trappan i regnet innan jag orkade slita mig in. Livet återvände under kvällen och efter en skön promenad började till och med benen kännas okej!


Idag var det vilodag på schemat med massage. Skönt att vila efter en tuff vecka. Mindre skönt var massagen idag. Tidvist ren tortyr! Som tur var kändes det bättre i benen efteråt!

Sommarens skandal bjuder dom som ordnar finska mästerskapen i cykling inkommande helg på. Tre hela dagar kvar till första start och inga listor över anmälda är ännu (i skrivande stund) utgivna, trots att anmälningstiden gick ut för en vecka sedan! Med tanke på att samma organisation har haft stora problem med att ta emot anmälningar till tävlingar så blir man lite fundersam.
För att göra saken ännu värre så tvistar man ännu om programmet till helgen. Damernas tempo och herrarnas U23 linje är mål för tvisterna. Damerna vill ha kortare TT på fredags kvällen för att få lite längre återhämtning inför linje loppet på lördagsmorgonen. H-U23, min klass, var tänkt att köras som en egen start, med runt 20 cyklister varav 6 från samma lag. Att vi eventuellt kör som egen start betyder att vi mistar möjligheten till UCI poäng och därför har många större namn i min klass hotat med bojkott av vår start och istället köra Elite starten.
Pinsamt att man inte kan ha såna här saker på klart ens några dagar innan tävlingen! Jag skulle mer än gärna vilja veta om jag skall köra lagtempo i 144 km 12 timmar efter att jag kommit i mål på TT eller om jag får vila en dag och köra 216 km i elite klungan som det tidigare varit! Men framför allt skulle jag vilja få bekräftat att jag är anmäld till tävlingen!
Bättring önskas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...