onsdag 27 januari 2016

Bästa skoldagen i år - mental träning, mina knep

Idag var en bra skoldag. Idorttspsykologen och mentala tränaren Johan Plate fungerade som gästföreläsare och fick åtminstone mig att fastna ännu mer angående hur den lilla, men ack så viktiga bollen mellan våra öron kan påverka våra fysiska prestationer. Intressant!


Har sedan runt 10år tillbaka jobbat med olika former av mental träning efter att Lars Losvik haft en introduktion för oss i hockeylaget. För det mesta har det varit mentala föreställningar och positiva tankar som jag jobbat med. Har inte sökt efter andra knep eftersom jag hittat vad som fungerat för just mig och vad som fyllt de behov jag haft.
Bland mina verktyg i min egen personliga verktygslåda hittar man sedan ishockey åren musik och filmklipp samt drömbilder om hur jag gör en hård tackling, skjuter ett viktigt mål och nu sedan jag sadlade om till cykel, hur jag solo vinner ett lopp. Alla dessa är saker som jag använder mig av varje vecka och ni hittar klipp och musik jag brukar använda mig av längst ner i inlägget.
Den konstigaste, eller mest abstrakta, men kanske mest givande mentalaföreställningen som jag brukar använda mig av är känslan som man har i kroppen då man cyklar hårt och man bara flyter fram. Med andra ord någon typ av "runners high" som jag försöker komma ihåg känslan av.

Som sagt huvudet är en spännande faktor i våra fysiska prestationer och personligen vet jag att det allt som oftast är just huvudet som sätter stop för oss uthållighetsidrottare. Därför får vi aldrig glömma vår styrenhet då vi trimmar vår motor!

Två av mina verktyg från förr och nu:

Alltid sista låten på iPoden innan ankomst till ishallen på en matchdag var denna:


Klippet som fungerar till allt och som jag lyssnar igenom flera gånger om permånad! 


Eller bilder som dessa:

Läs om den här dagen här

Foto: Valentin Baat. Läs om den här dagen här






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...