måndag 28 december 2015

Festive500 pt2

Dagens distanspass och till lika mitt andra pass under idiotiutmaningen, Festive500. Vackert väder var utlovat och det fick jag och mitt sällskap också. Vackert att cykla in i solnedgången då allt går från mörktmörkt till guld färgat till ljust!
Inför dagen hade jag pressen att minst cykla 112.5km för att inte ramla längre efter i utmaningen än vad jag redan är så skarvade i innan samt efter för att få de metrar som jag behövde för att hänga kvar i racet. Allt gick bra tills strax efter två timmar då jag punkterade på rundans kallaste plats. Trodde att dagens runda var över för min del i och med att det var under -10 och att jag skulle stå och fixa punkka med bara händer. Gjorde ett rekord snabbt byte och pumpade tillräckligt med luft i däcket så att jag kunde ta mig till Reid:s bensinmack i Lillby. Som tur var bjöd han på en rejäl luft påfyllning vilket gjorde att jag kunde fortsätta rundan med mer än 1 bar i bakdäcket. Vid bensinmacken hann jag även få tillbaka värme i mina frusna händer vilket var glädjande inför fortsättningen av trampandet.

Vart efter vek mitt sällskap av och till sist var jag ensam kvar i kilometer jakten, bara en dryg timme kvar innan dagsmålet var uppnått. Men den timmen var bland de längsta timmar jag någonsin haft på cykeln, var törstig (flaskan hade frusit igen), hungrig och sliten av både förkylningen och distansovanan. Tog mig hem sakta men säkert och väl hemma visade Garmin 113.6km, 1100 meter bonus, skönt behöver bara snitta 112km nu under utmaningens sista tre dagar. Hårt slit nu på slutet i vad jag sa skulle bli min lättaste Festive500 hittills.... Nya tag imorgon med ytterligare fem timmar i sadeln.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...