söndag 6 december 2015

Vad är en bal på slottet då man kan tävla VELODROM - Cykel&Fjäll Cup deltävling 3

Grattis Finland på 98-årsdagen. Firade med att tävla här i Falun i tredje deltävlingen i Cykel&Fjäll Cup. Taggen var på minus sidan igår, då jag vaknade idag, då jag fixade allt innan tävlingen och när jag väl kom till velodromen. Var bara en sådan dag då jag bara vill ligga framför tvn och se en film. Men men, ingen har väl försökt påstå att elitsatsande idrott bara är roligt 24 timmar om dygnet året runt. Som ni säkert anat så deltog jag trots att jag inte var så intresserad just idag.

Uppvärmningen var när på kass och jag vet varför, körde för tung växel så fick ingen fart i benen. Man lär sig hela tiden! Första grenen 580 meter, startade med inställningen att få ett uppvärmningslopp innan de "riktiga" grenarna. Slutade med att jag startade värdelöst och avslutade snabbt. 42.52 räckte till en andra plats idag.


Scratchen nästa. Hade tänkt ut en annan taktik till idag jämfört med förra gången då jag bombade på konstant. Nu skulle jag bara vänta ut de andra och cykla solo in i mål. Gick väl inte riktigt så. Väntade runt halva loppet utan att ta någon vind innan jag attackerade. Såklart höll det inte mer än runt 5 varv. Viktor Lundmark kontrade och alla i klungan väntade på att jag skulle ta initiativ.... Di försvann chansen för allihopa att vinna. Grattis Viktor, taktiskt perfekt kört! Jag kom in som fyra, missnöjd då benen inte alls svarade så som jag är van att de skall göra.

Poänglopp, min gren, var gren tre. Bombade på som vanligt, med att försöka trötta ut de andra genom att köra långspurter och att hålla i dem efter poängspurten. Efter andra spurten så fick Lundmark och jag en lucka och vi körde jämnt och bra ikapp ett varv på de andra, nu stod det med andra ord mellan Viktor och mig om grensegern. Under varvningen hade jag vunnit två spurter så jag låg nu på 20 poäng efter halva loppet och Viktor hade 15p. Viktor knep stora poäng (läs åtta) på de tre följande spurterna medan jag bara fick en. Inför sista spurten ledde Herr Lundmark på 23 poäng före mig på 21. Bara vinst som gällde nu för mig och hoppas att någon klarade av att stjäla poäng från Viktor. Klarade av att vinna efter en perfekt timead spurt och Viktor blev trea i sista spurten vilket gjorde att vi gick upp på 24 poäng var, men då jag vann sista spurten vann jag grenen! Kanon, benen svarade bättre än på scratchen men inte var dem bra inte.


Eliminering, mardröms grenen. Skulle vara taktisk tänkte jag men fegade ut efter första spurten. Istället för att åka med i klungan så tog jag täten och släppte inte den innan sista 10 meterna då jag blev nerspurtad av snabbe Felix Nisell. Trött och nöjd med prestationen, hade inte ben för att spurta och inte ben för att ligga i tät. så var mer än nöjd med en andra plats.

Till sista grenen, individuell förföljelse (min andra gren), hann jag halvt stryka mig.Känslan hade varit kass hela dagen och jag var t r ö t t. Men Roine övertalade mig att starta. Drevade om till en tyngre utväxlning än sist då jag körde banrekord. Inte för att jaga nytt rekord, utan bara för att klara av att prestera utan att behöva ligga på max kadens. Gick väl okej, började lugnt och sakta med dagens långsammaste öppningsvarv, men redan från varv två var det full gas. Kom in på 3.49.31, nytt banrekord och vinst igen. Ingen tid jag är nöjd med, men med tanke på att det var kvällens femte start så måste man väl vara nöjd! 3:40:xx skall jag ner på eller under innan jag är nöjd den här vintern!


Känlan var K A S S idag. Har hypoteser varför det, skall reflektera imorgon ännu och sedan så får ni höra imorgon kväll varför känslan var som den var! Men tills dess så skall ni klicka er in på Facebook och delta i tävlingen som jag ordnar där!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...