fredag 1 juni 2012

Mallis dag 7,8 & 9

Ber om ursäkt med att Mallorca resan lämnat på släp men här är åtminstone  dag 7, 8 och 9. Dag 1 och hittar ni HÄR, dag 3 HÄR och dag 4,5 och 6 (NU MED BILDER) HÄR

12.4
Första vilodagen på Mallorca spenderades såklart med ett lugnt rehab pass iva Llucmajor och Algaida. Blåsigt som precis alla andra 14 cykeldagarna på holmen.
Dagens siffror:

  • 48,12 kilometer
  • 128 minuter
  • 313 höjdmeter
Och dagens Garmin streck:
13.4 
Körde två stycken pass fredagen de trettonde. Började med backintervaller i en ca 2 kilometer lång backe. Körde ganska nära max under de fyra intervallerna vilket helt tog musten ur mig. Rullade sedan runt mina favorit vägar via Llucmajor, Randa och Algaida. You've knew it, det blåste :).
En rolig sak som jag märkte otursdagen till ära var att många, inklusive jag punkterade. 6 stycken punkteringar hann jag se innan jag had fått ihop 10 kilometer på Garmin!
Förmiddagens kalla fakta

  • 76,73 kilometer
  • 169 minuter
  • 615 höjdmeter
Backen som jag använde finns vid Les Palmeres, spik rak backe!
Temat för dagens andra pass var att få bort syrorna ur benen från förmiddagens pass så stack jag ut med farsan på en liten och lugn kvälls runda upp till Llucmajor och ner tillbaka kryssandes mellan åkrarna. Väldigt skönt att cykla i lite svalare temperaturer.
Kvällens saldo och konstverk:

  • 37,39 kilometer
  • 82 minuter
  • 146 höjdmeter


14.4 
Från och med den här dagen så blev vädret lite sämre några dagar fram över. Slöt upp med Danke och gänget och ställde siktet på Sa Calobra. Efter lite trampande kom vi först till Bunyola varifrån dagens första stigning upp till Col de Soller  började.
På toppen samlade vi ihop gänget och tog oss an den super roliga utförslöpan ner till Port de Soller. Där så bestämde sig dom andra för att ta båten till Sa Calobra. Vädret var så pass blåsigt och svalt att jag skippade båten och cyklade dit istället. Det betydde att jag först skulle ta mig an denna roliga stigning upp till 900 meter över havet.

Väl uppe så var det inte varmt och molnen låg väldigt nära till hands

Hittade även en STOR sjö där uppe


Efter att ha kommit upp så var det 7 kilometer utför i 9 gradig värme som gällde. Skönt att susa fram med kortbyxor och vindjacka i 50 knyck.
Efter en sista liten stigning så var jag framme vid Sa Calobra utföråknigen, 9,5 kilometer med 7% i snitt! Denna utförsåkning var det hemskaste, tyngsta och värsta som jag gjorde under hela resan. Jag var stelfrusen efter den tidigare utförsåkningen och dessutom så blåste det väldigt hårt i den branta dalgången vilket gjorde att fick hålla ordentligt i cykeln så att den inte skulle fara med vinden.
Serpentiner så långt ögat når

När jag väl hade bromsat mig ner så var det bara att köra upp samma väg på nytt. Som tur var så var det inte lika jobbigt och hemskt som att köra ner.

Roligt roligt!
En av de finare skyltarna under dagen
Vi nästa korsning samlade vi ihop gänget på nytt för att fortsätta färden i samlad grupp i frys vädret. Alla var vi stelfrusna när vi svängde ner till klostret i Lluc för lite mat. när vi väl var mätta och belåtna så var det bara att trampa hemåt för att få upp värmen på nytt.
Dagens fina siffror:
  • 166,35 kilometer
  • 438 minuter
  • 2913 höjdmeter!
Samt dagens Garmin kurvor


Inte många dagar kvar att skriva om så de borde dyka upp under helgen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...