söndag 20 mars 2016

På flykt, igen

Hör och häpna, jag sitter på Arlanda! Om 10 timmar så skall mitt flygplan flaxa iväg mot öarnas ö, cyklisternas paradis osv. Har haft 13 späckade men fina dagar hemma i Sverige sedan Denia lägret så passar bra att sticka iväg mot värmen igen, då våren inte riktigt är här ännu.


Under mina 13 dagar hemma så har jag lättat lite på träningen men inte släppt efter helt och hållet. Ser man till PMC-grafen i WKO+ så har både CTL och TSB ökat (mer om dessa termer längre ner). Hemma har jag egentligen bara kört tre riktigt tuffa dagar. Tävlingen förra helgen, brutal velodrompasset i tisdags och torsdagen med dubbla vello pass. Resten av dagarna har inte varit speciellt belastande för kroppen.
Nu i helgen har jag inte tränat alls då jag inte ville komma trött till det tre veckor långa lägret. Istället har jag fixat så mycket annat som jag bara kunnat, bland annat pinat ben och rygg med massage jobbat med skolan.

En annan sak som jag jobbat med under veckan är en skoluppgift som innefattar analys av VO2max testet jag gjorde förra veckans fredag samt en årsträningsplanering till valfri idrott. Har fått grotta ner mig i all data och excel. Som grädde på nörderiet så har jag programmerat ett excel-ark som räknar ut värden som CTL, ATL och TSB över årets alla 365 dagar bara man matar in träningsbelastningen. Siffernörden här hej!
CTL, ATL och TSB står för CronicTrainingLoad, AcuteTrainingLoad respektive TrainigStressBalance. För kort och för enkelt förklarat är CTL ett mått hur bra tränad du är, ATL hur trött du är och TSB hur din form är. 
Riktigt skoja att göra det här verktyget som jag i framtiden kommer att ha nytta av när jag planerar både min egen men även andras träning! Om någon vill ha hjälp med sin träningsplanering så är det bara att kontakta så skall vi se vad jag kan erbjuda.


Nej nu blir det nog en film för att snabba på väntetiden lite. Hörs!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...