torsdag 1 oktober 2015

Träningsplanering


Med en ny säsong så kommer en ny planering av träningen. Vad har jag gjort tidigare? Vad gjorde jag ifjol och när? Kan jag göra något bättre? Som ni ser så är det massor med reflektioner som går genom huvudet nu just, är väldigt mycket att tänka på. Nästan för mycket om man börjar reflektera alltför ingående. Mina mål styr väldigt mycket om hur min träning skall se ut de närmaste tre åren. Har ett stort mål som jag jobbar mot på långsikt och alla andra (mindre) mål fram tills det är bara delmål som jag ser mer som nödvändiga delsteg för att klara av huvudmålet.

Tror mig ha kommit fram till några grundgrejer att köra efter fram tills lägerscheman och tävlingsscheman blir fastställda. När man sedan vet fler detaljer så blir det att ta tag i och specificera detaljerna noggrannare. Blir en hel del ändringar och en hel del som förblir oförändrat i större grad. Viktigaste detaljen som förblir oförändrad är inställningen till träningstimmar. Står stenhårt fast vid att kvalitet vinner över kvantitet så där för kommer jag inte att rusa upp antalet träningstimmar i år heller. Gissar på att jag stannar på dryga 600 timmar under det nya träningsåret, vilket trots allt blir en ganska stor procentuell ökning från förra träningsåret. Alla räknar ju timmar på olika sätt men tror jag stannade på 530 timmar under det förra träningsåret. Överraskande lite enligt de flesta kanske, men fullt tillräckligt bara man gör rätt grejer.

Nu till en början så blir det som jag tidigare sagt träning som skall bygga en stabil grund som jag sedan skall kunna hitta lite fart från desto närmare tävlingarna jag kommer. Med andra ord är det motorn som skall trimmas nu och så får jag fina på inställningarna i motorn när jag trimmat klart.
Styrketräningen kommer att ha en central roll genom hela vintern och med en tydlig periodisering hoppas jag få till en så rak utvecklingskurva som möjligt samt att styrkan även skall synas på cykeln och inte bara i gymmet.


Vill du ha hjälp med träningsplanering? Jag kommer att hjälpa några personer under kommande säsong med deras träning och är du intresserad av något sådant så tveka inte att ta
kontakt med mig på pmattssop@hotmail.com






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...