tisdag 2 oktober 2012

Sju Sjöars



I söndags var det då dags för Sju Sjöars. Det lopp som kom att bli mitt sista för i år, blev till stor del en rolig pina. Körde ju som bekant detta mtb lopp med Cx. Vädret var blött, hade regnat stora delar av kvällen och natten innan samt tidvist kom det ner några droppar före och under loppet. Mjukt och halt med andra ord! Perfekt för en knappt 100 kg elefant på 35mm däck med andra ord!
Trots det blöta föret var det otroligt roligt på de lätt åkta partierna men direkt det var någon singel track som skulle cyklas så blev det jobbigare. Fram till den första stigen så gick det bra, efter bara drygt 2km så höjde jag farten på en grusväg och plötsligt var vårt ca 20 man starka startfält ner till 4 man. Där fanns förutom jag även mina två förhands favoriter Maku och Mas samt Martin. Visste att jag inte kunde tävla mot dom här 4 men för att kunna tävla mot de andra måste jag höja farten tidigt för att få en bra lucka tills stigarna.
När vi kom till stigarna hade vi blivit 5 man och typiskt nog så missbedömde jag en simpel grus/sand kurva strax före stigarna så att jag tappade ryggarna och bakhjulen framför. Hade ingen chans att hänga med hur som helst men jag skulle ju åtminstone ha fått se lite vilka spår som kanske är de bästa.
Ganska snabbt så började jag höra dom andra komma ikapp bakifrån. Under första singel tracken fick jag släppa förbi mig 4 stycken mtb:are. och redan under den andra stigen rullade 2 till i från mig. Då var jag nere på 11 plats, vilket var på fel sida om min undre gräns på min målsättning inför loppet. Hade två personliga mål top10 och en snittfart över 20km/h. Som tur var kom det 2 lite längre grusvägs partier nu var jag kunde köra in lite, snittade över 35km/h på grusvägarna vilket gjorda att jag snart var tillbaka upp på 9. plats. DÅ bestämde jag mig att det är min plats i resultat listan.

Efter detta körde jag saktat och tog inga som helst risker på stig partierna, sprang och gick lite på varje stig bara för att inte vurpa flera gånger, hade redan vurpat en gång på uppvärmningen plus att jag gjorde en faceplant under första stigen. Den tid som jag tappade på stigarna körde jag in på grusvägarna och jag klarade därmed min två huvudmål top10 och en snitthastighet >20.0km/h samt mitt mål satt under tävlingen.
Slutade på nia med ett snitt på 20.1km/h och en tid på 1:42:13. Jag är helt klart nöjd. Nästa år blir det att fixa snygga till siffrorna då bara :)
Mas vann loppet före Maku, så om jag hade spelat på dom som jag trodde på hade jag kunnat vara rik nu ;). De var tämligen överlägsna, 7 min före trean Riska till exempel.

Starten

Målgång


Efter loppet har kroppen minsann meddelat vad den tyckte om att jag körde helstelt. Ryggen är som styv, sjuk och trött ännu. Att ryggen skulle vara sjuk var ganska självklart då jag inte har cyklat tillräckligt på min Cx och speciellt alltför lite stigar.
De värsta med tävlingen var ändå det som hände natten till måndag. Låg i sängen i Åbo och svettades och frös samtidigt, fick dessutom ingen sömn. Samma visa upprepades natten till idag. Sammanlagt sov jag 3 timmar på nätter! Dessutom hade jag världens förkylning när jag vaknade imorsse. Allt kändes bara fel men for ändå till skolan men fick nog söka mig hem efter första föreläsningen.

JAG HAR INTE TID ATT VARA SJUK NU!

Därför skippar jag också Cx FM om två veckor, hinner inte träna upp min bristfälliga teknik för att jag ska kunna hävda mig.

Därmed är min fantastiska säsong nu i paket! Tack alla som stöttat och hjälpt till! Nya tag mot nästa säsong då jag får bort sjukan helt ur min kropp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...