lördag 7 januari 2012

2011 - Part 1, januari-juni

Back on track! De sena JVM nätterna har slitit ordentligt på mig och min träning. Men nu är det slut på matcherna, återstår bara att svänga tillbaka dyngsrytmen då. Sverige vann mästerskapet, ur finska ögon hade man ju helst velat se något annat lag vinna men svenskarna hade överlägset bästa laget. Har den gångna veckan cyklat tre stycken pass utomhus och spelat ishockey två gånger,  inte precis det som jag hade tänkt mig men har som sagt inte orkat med mer pga nätterna.
NU till det gångna året, har sökt efter bilder till detta inlägg men har inte lyckats få hem bilder från årets absoluta cykel höjdpunkt, därför lämnar bilderna bort från detta inlägg. Kommer att posta ett inlägg med nästan enbart bilder då jag får fixat hem de sista bilderna.

Januari
Började året på Teneriffa, perfekt resa över nyåret för att rehabilitera mig från de många tunga skadorna som jag dragit på mig under höstens ishockey spel. Satsade helhjärtat på ishockeyn så det blev bara två cykelpass i januari. Tyvärr har jag inga fullständiga träningsdata från januari eftersom jag började bokföra först i April, men gissar att jag låg på ca 13 tränings timmar i veckan.

Februari
En av årets bättre dagar kom den 17.2. Som abiturient så var det min sista skoldag i gymnasiet, under dagen bjöd vi på oss själva och hade fint program för de andra eleverna och lärarna. Tyvärr var glädjen kortvarig då jag redan två dagar senare fick avbryta en skadefylld ishockey säsong på grund av menisken i mitt ena knä nästa gav upp. En liten del slets lös av den, dock för liten för att det skulle bli tal om en operation, finns fortfarande tillfällen när jag måste sluta med det som jag håller på med just pga menisken. Gick som tur var att cykla med knät, hann med två rundor innan jag blev sjuk.

Mars
I mars gjorde jag tre saker: 1) var sjuk, under hela mars månade kunde jag inte träna pga en av de segaste förkylningar som jag råkat ut för. 2) Läste till student proven. 3) Avlade student examens proven.

April
Var månaden när cykel säsongen inleddes på riktigt. Hade varit sjuk i 5 veckor när jag, den 2 april hade min första träning på säsongen-11. Inte ens 6 km blev det och jag stupade direkt i säng efter duschen. Hann med 5 st mini mtb rundor före de blev dags att plocka fram landsvägscykeln. Landsvägs premiären gjordes 8.4. Totalt blev det 26 cykelpass i April varav 10 var med mtb och 16 med lvg. Premiär körde även klubbens 7km långa tempo bana den 28.4, tiden stannade på 11:20 minuter. Ännu då visste inte benen eller jag för den delen hur mycket som skulle kapas av den tiden. Kilometer räknaren stannade på fina 1271km denna månad. Under månaden så körde proffsen flera av de klassiska vår tävlingarna. Flandern Runt som gick första helgen i april var enligt mig den överlägset mest intressanta "en dags tävlingen" under året! Hann även börja jobba i en järn affär den här månaden.

Maj
Fortsatte på den inslagna vägen med relativt mycket cykling. Blev sammanlagt 21 st pass på cykeln majoriteten av dom var lvg. Den 21.5 deltog jag i min sista Stafett karneval som elev. Kommer enbart att ha goda minnen från DET största, finaste och bästa idrottsevenemang som finns i Europa för barn och ungdomar i skolåldern. Körde tempo två torsdagar och kapade ner säsongsbästa till 10:56, bara 6 sekunder från personbästa från 2010. 1470km blev det cyklat under maj.

Juni
Kan nästan säga att juni var den månad, då resultaten under cykel året 2011 började visa sig. Redan den 2.6 började kroppen ge de form besked som jag väntat på. Dagen var torsdag vilket betydde tempo. Vädret var perfekt, kroppen kändes också den perfekt - ALLT VAR PERFEKT OCH GICK PERFEKT tills jag hade kört halva TT-banan, då hände det som inte skulle hända - jag punkterade. Hade vid punkterings tillfället en snitthastighet som skulle ha gett mig en tid ner under 10:00, en drömtid som bara nåtts av en person tidigare. Tyvärr så är cyklingen en material sport och den här dagen hade jag inte materialet med mig.
Påföljande lördag var årets BÄSTA dag. Då blev pojken student och fick sin vita mössa. Fick äta gått hela dagen, kvällen och natten lång. Tack alla som gjorde den här dagen perfekt!
Följande vecka så kom första motgången på cykel under 2011. Under en lugn runda med inga ovanligheter så gick växelörat på min Canyon av, obegripligt. Som tur var var farsan på resa så jag lånade växelörat från hans cykel då vi har likadana ramar. Efter en lång kvälls skruvande och en lång dag i arbetet så var det dags att ta revansch på förra veckans TT-misär. Var laddad till max för att prestera på samma sätt som veckan innan och det lyckades 10:07 skrevs mitt nya persobästa till, en förbättring med 43 sekunder från det gamla! Rundan avslutades med glasspremiär på torget i Jakobstad. Dagen efter blev jag sjuk och blev tvungen att vila från träningen knappa två veckor. Hann med ytterligare fyra rehab rundor i juni månad. Bara 511 kilometer blev cyklade under juni.

Kommer att lägga upp andra halva av året så fort jag blir färdig med den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...