Uppladdningen var inte den bästa inför helgen då mitt flygplan landade klockan 01.00 i Kronoby och min cykelkappsäck hade få ge sitt skal för att skydda min nya fina Rose. Blev nästan en timme extra vid flygplatsen innan jag hade fyllt i de pappren som skulle ifyllas i och med skadan. Som tur var hade cykeln klarat sig! Hem kom jag och runt halv tre på natten kunde jag börja sova.
Fd cykelkappsäck |
Helgens raket! |
Från laget körde Timo fint och kom in som sexa ett halvt hjul från bonussekunder. Han blev vår GC man då alla andra blivit avflaggade. Lauri hade fått tekniska problem i branten och Rasmus fastnat bakom en spricka i klungan i samma backe.
Såg bra ut till en början men sedan fick jag slita! Foto: I.Holm & J.Birling |
Till lördagens linjeetapp på 96 km så var målet enkelt, lyfta upp Timo till topp 10. Det skulle göras via en spurt men alla utbrytningar skulle ha en GIFare med sig. Farten var hög från start med många attacker direkt! Rasmus och Lauri tog allt för vår del. Efter 10 km så rörde jag mig fram i klungan och till spets och plötsligt hade jag en lucka som började växa. Visste att det inte är någon vits att köra solo, men hoppades att någon skulle brygga upp. Efter någon kilometer kom Nurmi från Länken upp, samarbetet var okej och vi körde på. Efter stund anlände också Kesonen från Akilles till vår duo och nu fick jag hopp om att den här gruppen kunde hålla då både Länken och Akilles, de två största lagen, var representerade. Vi höll 50 km sedan var vi ikapp körda. Körde på framme i klungan resten av dagen för träningens skull men såklart satt jag för långt bak 6 km före mål då det sprack av, blev instängd och dit försvann klungan. Kom in runt en minut efter klungan. Timo missade bonus sekunderna igen med centimetrar då han på nytt blev sexa. Lauri och Rasmus kom i mål i klungan.
På söndagen var det dags för kungsetappen, 160km föredelade på 4 stora varv och 3 små varv. De tre små varven innehöll 3 km grusväg per varv. Vi hoppades på en morgon grupp skulle få utrymme samt att de som var bäst placerade i sammandraget skulle ansluta senare. Bara att genomföra då med andra ord!
Efter tre kilometer så ryckte jag och efter två-tre försök till så kom vi iväg med en stor grupp där alla lag var representerade. Samarbetet fungerade inte alls, så jag sa åt Lauri som också var med i gruppen att han skulle spara sig med de andra som inte gjorde något så länge jag stod för vårt bidrag till farthållningen. Vi fick snabbt mycket utrymme trots att det var flera i gruppen som inte hjälpte till än vi som körde. Tog ett stort ansvar och körde på en sådan intensitet att jag visste att jag inte håller hela vägen. Efter en stund anslöt en lite grupp till där vår Timo satt med. Direkt jag såg honom gasade jag på ännu mer bara för att öka luckan bak. Av knappa 20 personer var vi väl bara 5-7 stycken som jobbade lite. Plötsligt på sista stora varvet skedde de som inte fick hända, Timo punkterade. Väntade in honom och paceade tillbaka honom till klungan så han skulle slippa så lätt undan som möjligt. Efter det här var jag rökt. Benen, kroppen och huvudet gav upp helt enkelt upp. Tre timmar med Normalized Power på 333w var mer än vad kroppen ville nu just. Tvingades släppa i kantvinden efter att jag kört Timo till gruppen.
Rullade lugnt resten av dagen tills jag blev avplockad med ett litet varv kvar okört. Samtidigt kämpade Lauri och Timo fint i täten och kom in på sjätte respektive sjunde plats på dagen! De steg båda i sammandraget, Timo till en finfin åttonde plats och Lauri till en fin tolfte plats!
Stämmer av med service bilen efter fullgjort dagsverke. Foto: J.Birling |
Det här blir det perfekt att bygga vidare från mot FM opch U6 senare i sommar!
Små sliten efter helgens lagjobbande |
Fan va stark du har blivit sen du börja åka velodrom.
SvaraRadera/jim
ja, lite framsteg har nog velodromen gett mina ben!
Radera