måndag 31 mars 2014

Mallis14 - dag 2, bergsintervaller

Efter en super natt var jag taggad. Nu skulle fjolårs PB:t på Soller slaktas. Alla timmar på trainern från vintern skulle synas på klockan idag. Vädret var allt annat än inbjudande då jag vaknade, mulet, fuktigt och en bra bit under 10 grader men det svängde nästan direkt vi sadlade cyklarna. Sol och värme var en välkommen upplevelse!
Planen för idag två gånger hårt uppför Soller backens sydsida. Grovt sagt mellan 25 och 30 minuter på tävlingsintensitet. Efter att det var avklarat så skulle det rullas lätt mot Randa för att sedan så lugnt som möjligt klättra upp till Cura klostret för en välförtjänt kaffepaus. Runt 130 kilometer och knappt fyra och en halv timme.
Idag fick Kenneth och jag sällskap av farsan samt Sebastian och Timo från Kokkola. Riktigt skönt att få träna med känt folk istället för att köra själv, som jag mestadels gjort tidigare här på holmen. I och med dagens program var att köra hårt uppför satte jag upp mål åt mig själv: 1) första varvet, så länge som möjligt på bergsgeten aka Kenneths bakhjul sedan så hårt som möjligt. 2) andra varvet, snitta bra bit över tröskel watt.
Lyckades med båda, kan man säga. Första varvet klarade jag av att sitta på Kenneths rulle två kilometer och sedan fick jag köra mitt eget race. Nytt person bästa kom med 58 sekunder! Kanon nöjd! Andra varvet klarade jag watt-målet galant och körde även då snabbare än den bästa tiden innan dagens pass. Alla svettiga timmar på trainern ger utslag! Bara att bygga vidare på dagens fina tider så blir det nog en rolig sommar! Resterande halvan av dagens runda gick i lätta tecken. Bara att överleva så lätt som möjligt för att låta kroppen jobba bort syrorna från backdragen. Under den senare delen av rundan blev vi lite starstruck då vi mötte två olympiska guldmedaljörer. Sir Wiggo kom rullande lugnt emot med en vakande service bil efter sig och Marianne Vos kom rullande på strandpromenaden iklädd sina världsmästarkläder!
Våren på kommande till Bunyola
Som väntat dagens starkaste man i stigningarna, han är grym!


Andra dagens röda

Imorgon blir det ännu en dag med hårda backdrag, men av lite kortare sort än dagens. Monti-Sion backen vid Porreres är platsen. Precis som idag blir det en lätt skarvning på slutet då också för att få bort lite slagg och så att man får kört lite mängd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...