fredag 14 mars 2014

Ibland blåser det lite mer

Blåsigt värre idag, igen. Helt sjukt vilken mängd luft som förflyttat sig genom nejden dom senaste dagarna. Över en vecka i rad med vindar runt och över 10m/s. Tur att vi inte har backar här säger jag bara för vinden vi har här kompenserar mer än väl!
På dagens distanspass var vi tre man stark, jag, alltid formstarke Danke och säsongsdebuterande Jukka. Direkt från start fick vi vinden på näsan och vägen till glada staden i söder kändes lång, riktigt lång och seg. Men sedan vände vi och plötsligt började vi bara flyga fram. Watt siffror över 200 samtidigt som hastigheten var under 37km/h var sällsynt under en bra stund och plötsligt var vi i Voltti. Där trodde jag det skulle ta stop men nej, där blev det ännu värre! Nu var över 200w och sub 41km/h ovanligt. Riktigt roligt att bara få susa fram mellan Pampas ängar i tävlingsfart utan förta sig nämnvärt.


Men så har ju allt det roliga ett slut. dagens sista 50km skulle köras i kant-motvind. Bara att sänka farten och gilla läget, vinden härdar! Efter nästan två timmars slitande i vinden var vi klara. Nöjda och små slitna tackade vi för en god runda och skiljdes åt. Ensam skulle det ha varit tufft att trampa 4 timmar i den där vinden!
Väl hemma slängde jag fram fyra ord åt farsan: "Ska du peed naa?", "Noo hadd ja tänkt me he" fick ja som svar och efter 10 minuter satt jag på cykeln igen. Informerade farsgubben att jag bara vill cykla en lugn timme till för fem timmar och 150 kilometer torde räcka för idag. Sagt och gjort, en lugn timme senare steg jag av cykeln igen med tränings kontot för dagen fyllt. Längden tog mig lite igen då det var månader sedan jag cyklat fem timmar. Som tur var är det ju lätt att bli bra på att distansa. Imorgon fortsätter jag att distansa 4-5 nya timmar skall in på kontot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...