lördag 2 juli 2016

RR FM landsväg 2016 - Besvikelsen som byts till en känsla av nöjdhet

Är trött men lycklig så skriver bara en kort RR nu ikväll.

Fick order om att vara fräsch efter 100km idag så lydde ordern till 100% Åt, drack och körde 100 kilometer distanspass innan själva tävlingen på 80 km tog vid. Under inledningen av loppet var det Finnfalz-Rush racing som höll tag i taktpinnen i klungan då de missade morgongruppen som blev fyra cyklsiter stor.
Morgongruppen hade som mest dryga sex minuters lucka till oss i klungan men efter 100 kilometer när vi i GIF började attackera och sätta press på de andra så minskade luckan snabbt mot dryga tre minuter. Dock tillät inte TWD-Länken någon grupp att gå loss utan låste ner allt eftersom de hade övertaget där framme samt bästa spruttåget i klungan. Försökte några gånger men som sagt fick inget utrymme.

Med runt 40 kilometer kvar attackerar Jesse Kaislavuo (TWL) och ingen går med. jag bryggar upp och vi får direkt en lucka och kör in kvarlevorna av morgongruppen relativt snabbt och enkelt. Vi blev för en stund en kvartett bestående av jag och Jesse samt Juho Hänninen (TWL) och Tommi från laget. Juho fick ge sig snabbt men Tommi hängde kvar. Jesse och jag jobbade på fint och fick en lucka till klungan på som mest 1min 27sek. Då visste jag att bara vi jobbar tillsammans så stannas medaljerna i vår trio. 
Så blev det också! Visste att Jesse skulle attacker i sista backen och precis då jag han tänka att han inte attackerar så sticker han. Klarade inte att stänga luckan utan fick helt enkelt nöja mig med att köra om silvret med Tommi. Spurtvann striden om silvret: Största jag gjort under min korta karriär som elitcyklist!

Direkt efter målgång var jag missnöjd, arg, besviken, ledsen och tom. Jag var så nära drömmen men så långt ifrån. Att se någon annan cykla tio sekunder framför en och göra segergest är inget man vill se. Men nu några timmar efter så smakar nog silvret ganska gott. Är ju som sagt det största jag gjort på cykeln, hittills!

Stort tack till alla som grattat. Vill även rikta ett stort tack till laget, för utan de hade det här inte gått!



2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...